منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 10 نفر
بازدید امروز: 91 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 898931 نفر

مشاهده شماره خبر7104

عنوانکارشناس اداره غذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران : تغـذیه در سالـمـندان
متن

سازمان بهداشت جهانی براین عقیده است که جمعیت افراد سالمند در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط  در حال رشد است و در بیش از 40سال آینده کشورهای توسعه یافته مامن ( خانه ) حدود 80 درصد از افراد سالمــــند سراسر جهان خواهد بود.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdanaبه نقل از  روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران : به گفته ی هنری کارشناس اداره نظارت بر موادغذایی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا  و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران براساس پیش بینی های اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت پیش بینی شده است در سال 2050 درصد جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر خواهد بود. جمعیت سالمند اکنون یک پدیده جهانی است و دیگر به کشورهای توسعه یافته و پردرآمد محدود نمی گردد. .

این درصد بر اساس سرشماری سال1395 ،  28/9 درصد از جمعیت 79 میلیونی کشور است. همه ما افراد مسن تر از خودرا می شناسیم  اما بسته به شرایط  خودشان پیر محسوب می گردند  . امروزه موی خاکستری ، چین و چروک ، بازنشستگی یا سن بالای 65سال پیر تعریف نمی شود. 65 تا 74 سال "ابتدای سالمندی " ( young old ) ، 75 تا 84 سال سالمند (old  ) و 85 سال و بالاتر " اواخر سالمندی " ( oldest  old ) . اخیرا برخی گروه سنی 90 سال را سالمند جدید (New old  )  می نامند . اکنون بیشتر از 100 هزار نفر بالای 100 سال زندگی می کنند و دیگر منحصر بفرد نیستند و برخی از آن ها هنوز مستقل زندگی می کنند.


هنری عنوان کرد : سالمندی یک روند طبیعی بیولوژیک است . اگرچه با کاهش عملکرد فیزیولوژیک همراه است و اندام ها با افزایش سن تغییر می یابند.  میران تغییرات در افراد مختلف متفاوت است . نکته مهم آن است که بین تغییرات طبیعی که در اثر افزایش سن بوجود می آید و تغییراتی که منجر به بیماری های مزمن مثل آرتروسکلروزیس می گردد ، تفاوت  قائل گردیم. حداگثر سن رشد انسان در سی سالگی است و پس از آن بدن شروع به پیر شدن می نماید. بیماری ها و آسیب های عملکردی بخش غیر قابل اجتنابی از افزایش سن هستند. فاکتورهایی مثل ژنتیک ، بیماری ها ، شرایط اقتصادی اجتماعی و و شیوه های زندگی تعیین می کنند که افزایش سن برای هر نفر چگونه منجر به تغییرات می گردد.
تغییراتی که با افزایش سن در بدن ایجاد می گردد عبارتند از : تغییراتدر ترکیب بدن و تحلیل عضلانی  ، چاقی ، بویایی و چشایی ، شنوایی و بینایی ، کاهش ایمنی بدن ، مشکلات دهانی مثل فقدان دندان ها ، خشکی دهان ، مشکلات گوارشی و مشکلات قلبی عروقی ، کلیوی ، عصبی وزخم های بستر هستند.
کیفیت زندگی به احساس شادی و رضایت از زندگی و محیط گفته می شود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت ، احساس رضایت فردی از سلامت جسمی ، روحی و توانایی واکنش به فکتورهای فیزیکی و اجتماعی در محیط زندگی است . سالمندان اغلب با مشکلات سلامتی و کاهش عملکرد بدن خود روبرو هستند ، کیفیت زندگی را تحت شعاع قرار می دهد . تغییرات روانی اغلب تحت عنوان کلی افسردگی در سالمندی عنوان می گردد و دامنه آن از فرد به فرد تغییر می کند. در سالمندان افسردگی اغلب بوسیله شرایط دیگر ی مثل بیماری های قلبی ، سکته مغزی  ، دیابت ، سرطان ها ، غم و اندوه یا استرس ایجاد می گردد.
وی در ادامه به شیوه های سالم زندگی اشاره داشت و افزود : در سالمندان ،مراقبت های تغذیه ای به به کنترل بیماری یا درمان های دارویی تغذیه ای محدود نمی شود بلکه تمرکز قوی بر شیوه های سالم زندگی و پیشگیری از بیماری ها دارد. این گروه بیشتر از هرسن دیگری طالب سلامت و اطلاعات تغذیه ای هستند . بدون افزایش تاکید بر رژیم غذایی بهتر و فعالیت فیزیکی بیشتر در تمام سنین ، هزینه های مراقبت از سلامت بطرز فوق العاده ای با افزایش سن افزایش می یابد. بنابرایت هیچوقت برای تاکید بر تغذیه به منظور ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری ها دیر نیست.
تغذیه در سه مرحله در پیشگیری از بیماری ها نقش موثری داردپیشگیری اولیه : در این مرحله تاکید تغذیه بر ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری هاستپیشگیری ثانویه : با کاهش خطر و کاهش روند پیشرفت بیماری های مزمن تغذیه ای درگیر است تا عملکردمفید و کیفیت زندگی را تامین نمایدسومین مرحله پیشگیری : مراقبت و مدیریت موردی بیماران است که با تخلیه ذخایر بدن بدلیل مشکلات جویدن و اشتها ، رژیم های غذایی تغییر یافته و محدودیت های عملکردی اغلب به مشکلات تغذیه ای دچار هستند و متخصصین تغذیه بیمار مورد نظر را مشاوره نموده و رژیم غذایی اورا کنترل می کنند.
تعداد زیادی از افرادی که در اواخر سنین سالمندی هستند اغلب نیازهای تغذیه ای خاصی دارند زیرا افزایش سن روی جذب ، استفاده و دفع مواد مغذی تاثیر می گذارد. در این سنین 1)دریافت غلات کامل ، سبزیجات با برگ های سبز تیره و سبزیجات با رنگ نارنجی ، حبوبات و شیر باید افزایش یابد ( DRI برای گروه سنی 50 تا 70 و 71 تا بالاتر )توصیه شده است  2)مواد غذایی با تراکم مواد مغذی بالا که حاوی چربی کمتر در مواد جامد هستند و بدون شکر توصیه می شود.3) دریافت سدیم و چربی های اشباع کاهش یابد.
بعلاوه مطالعات نشان داده است سالمندان دریافت کالری کمتر ، چربی کمتر ، فیبر ، کلسیم ، منیزیم ، روی ، مس ، فولات ، و ویتامین B12,C,E  و D  از رژیم غذایی خود داشته اند..
 

تاریخ درج1397:08:27
کلمات کلیدی
بازدید339
گروهاخبار عمومي