منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 189 نفر
بازدید دیروز: 463 نفر
تعداد کل بازدید: 900569 نفر

مشاهده شماره خبر7145

عنوانسخنگوی سازمان غذا و دارو: برخلاف تحریم‌های گذشته امسال با بحران دارویی روبه‌رو نشدیم
متن

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره کمبود اقلام دارویی در کشور می‌گوید میزان کمبود داروها از آبان ماه به ۲۰ تا ۳۰ قلم دارو رسیده است و اکنون مشکل جدی در تامین دارو وجود ندارد.

 

به گزارش ایفدانا و به نقل از خبرگزاری پانا، کیانوش جهانپور با بیان اینکه با بحران دارویی در کشور روبه‌رو نیستیم، گفت: خوشبختانه بر خلاف تحریم‌هایی که در گذشته داشتیم، امسال با بحران دارویی در کشور روبرو نشدیم و با تدابیری که اتخاذ شده است با بحران مواجه نخواهیم شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: نمودار کمبود اقلام دارویی طی سال جاری در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور افزایش پیدا کرد و از 40 قلم دارو به 65 و حتی 70 قلم نیز رسید اما با اقداماتی که صورت گرفت این موضوع کنترل شد و کمبود اقلام دارویی از آبان به بعد به 20 تا 30 قلم دارو کاهش یافت.

وی درباره چرایی آمار 20 تا 30 قلم کمبود دارو توضیح داد: به این دلیل که آمار به صورت هفتگی متفاوت است. ممکن است یک هفته کمتر از 20 قلم باشد و هفته دیگر 25 قلم. در واقع عددی که در یک و ماه نیم اخیر در زمینه کمبود دارو اعلام شد بین 20 تا 30 قلم است که بعضا موردی و منطقه‌ای است و ممکن است در استانی متفاوت باشد.

جهانپور ادامه داد: در هر بازار دارویی که وارد شوید، حدود یک درصد از اقلام دارویی با کمبود روبه‌رو است و این روند طبیعی است. ما اکنون 3 هزار و 200 قلم دارو در فهرست دارویی کشور داریم که بیش از 2 هزار و 800 قلم از آن در بازار فعال است.

وی خاطرنشان کرد: مواردی که برای کمبود اقلام دارویی اعلام شده است مکمل هستند و اقلام دارویی نیستند و در پیشگیری و درمان هیچ بیماری نیز به طور مستقیم اثربخش نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد:  ممکن است مواردی باشد که دارو در بازار موجود است ولی برند آن متفاوت باشد، در صورتی که ملاک عمل ما نام مولکول یا نام علمی و ژنریک دارو است.

جهانپور در ادامه با تأکید بر اینکه مردم نباید دارو را ذخیره کنند، گفت: برخی اقلام دارویی به‌خصوص در بیمارانی که مزمن هستند و دارو مصرف می‌کنند و در این زمینه دغدغه دارند، ذخیره دارو صورت می‌گیرد تا بعدا مشکلی نداشته باشند در صورتی که این موضوع فقط منجر به اتلاف کردن هزینه و جمع‌آوری داروی مازاد است. مردم فراموش نکنند که مشکل جدی در تامین دارو نداریم و نباید دارویی را ذخیره کنند.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف داروهای مازادی که در اختیار مردم قرار دارد و هنوز از تاریخ انقضای آنها نگذشته است نیز توضیح داد: بر اساس دستورالعمل‌هایی که در وزارت بهداشت وجود دارد، دارویی که از داروخانه خارج شده است را نمی‌توان به داروخانه بازگرداند و عملا برگشت دارو به داروخانه مجاز نیست. بنابراین توصیه می‌شود که مردم دارو ذخیره نکنند چون مشکلی از بیماران برطرف نمی‌کند و فقط منجر به اتلاف منابع و انباشت دارو در منازل می‌شود./

 
 
  •  
تاریخ درج1397:09:18
کلمات کلیدی
بازدید309
گروهاخبار عمومي