منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 7 نفر
بازدید امروز: 173 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 899013 نفر

مشاهده شماره خبر7210

عنوانمعاون امور دارویی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد: پزشکان هوشیار باشند!
متن

دکتر ناظری معاون امور دارویی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد: در یک نگاه کلی نمی توان داروها را از هم تشخیص داد.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana،به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک،دکتر آزاده ناظری معاون امور دارویی معاونت غذا و داور اراک بیان کرد:Adult cold and aldacton  ، Dopamin and Dobutamine، Digoxin and Digestive  درست است این داروها از لحاظ نوشتاری بسیار بهم شبیه اند و صدها مورد دیگر از این تشابهات دارویی وجود دارد.

دکتر ناظری ادامه داد:سایر اشتباهات دارویی در انتخاب دوز صحیح داروها (مقادیر زیادتر یا کم تر از دوز درمانی لازم) و یا تداخلات دارویی (تداخل با سایر داروهای تجویز شده توسط شما یا سایر داروهای مصرفی بیمار) روی می دهد.ممکن است پزشکان دارویی صحیح را با دوز صحیح انتخاب کنند اما بدلیل بدخطی ،داروساز آن را اشتباها داروی دیگری بخواند.
معاون امور دارویی معاونت غذا و دارو اراک راهکار های پیشگیری از خطاهای رایج نسخه نویسی  را اشاره کرد:
1.نسخه را خوانا بنویسید.این یک راهکار بسیار ساده اما موثر  است.(اسم دارو،تعداد دارو،واحد دارویی و دفعات مصرف دارودر شبانه روز)
2.سایر داروهای مصرفی توسط بیمار(داروهای تجویز شده توسط پزشکان دیگر،داروهای گیاهی ،ویتامین ها و مکمل ها ) را مشخص کنید و به تداخل این داروها با داروهای مورد نظر خود توجه کنید.به رژیم های غذایی خاص و بیماری های زمینه ای توجه شود.
3.در مورد تجویز  شربت ها و سوسپانسیون ها از بکاربردن اصطلاحات چایخوری،مرباخوری و غذا خوری اجتناب کنید و به جای آن مقدار دقیق دارو را بر اساس میلی لیتر یا سی سی تجویز کنید.این اصطلاحات ممکن است برای داروساز و بیمار مفاهیم مختلفی داشته باشد و باعث ایجاد اشتباهات فروان در دوز مصرفی دارو شود.
 

این داروساز اشاره کرد:اصطلاح Tablespoon و |Teaspon  (قاشق چایخوری و قاشق غذا خوری ) که در بعضی کتب خارجی دیده می شود معادل مقادیر زیر می باشند:
Teaspoon=5ml
Tablespoon=15ml
3Teaspoon=1 Tablespoon

این در حالی است که در کشور ماقاشق چایخوری تقریباً معادل 2 سی سی می باشد.
4. علت تجویز دارو ،شکل دارویی آنها و مدت زمان مصرف آنها را به بیمار اطلاع دهید.
5.اطلاعات ناکافی از داروها مانند رفرانس های قدیمی و محدود یکی از بزرگترین علل اشتباهات دارویی است.این یک انتظار غیر معقول است که یک پزشک در مورد تمامی داروهای موجود در بازار اطلاعات کامل را داشته باشد.اما وابسته  به تخصصص و زمینه ی فعالیت خود لیستی از داروهای پر مصرف در نسخه های خود را تهیه کنید و اطلاعات لازم و کافی از آنها داشته باشید.
6.سیگار ،الکل و داروهای مخدر بروی دوز و دفعات مصرف بعضی از داروها تاثیر می گذارند.
7.هنگامی که داروهای تراتوژنیک را برای خانمهای که در سنین باروری هستند تجویز می کنید،به آنها یاد آور شوید که قبل از مصرف داروها مطمئن شوند که باردار نیستند.
8. دوز و دفعات مصرف داروها در 4 بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است.دیابت ملیتوس ،بیماری های کلیوی ،بیماری  کبدی و بیماری های روانپزشکی .در تجویز این داروها توجهات لازم را داشته باشید.

انتهای پیام/

رسول غفاری

 
 
  •  
تاریخ درج1397:10:22
کلمات کلیدی
بازدید336
گروهاخبار عمومي