منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 13 نفر
بازدید امروز: 226 نفر
بازدید دیروز: 587 نفر
تعداد کل بازدید: 902265 نفر

مشاهده شماره خبر7221

عنوانروابط عمومی معاونت غذا و دارو شیراز اعلام کرد: انتشار چهل و دومین شماره از هفته نامه دانستنی های غذا و دارو با عنوان :مواظب مصرف نا بجای مکمل های حاوی ویتامین باشیم "
متن

ویتامین ها اگرچه برای سلامت عمومی بدن مفید هستند اما مصرف بیش از اندازه و نا بجای آنها می تواند مشکل آفرین باشد.

دکتر "فاطمه هاشم خانی" کارشناس مرکزاطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز: ویتامین ها موادی هستند که در مواد غذایی یافت می شوند؛ اغلب ویتامین ها در بدن ساخته نمی شوند بنابراین باید با مصرف مواد غذایی مناسب ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کرد

 

به گزارش ایفدانا - و به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز:ویتامین ها اگرچه برای سلامت عمومی بدن مفید هستند اما مصرف بیش از اندازه و نا بجای آنها می تواند مشکل آفرین باشد.

دکتر "فاطمه هاشم خانی" کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم : ویتامین ها موادی هستند که در مواد غذایی یافت می شوند؛ اغلب ویتامین ها در بدن ساخته نمی شوند بنابراین باید با مصرف مواد غذایی مناسب ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کرد.

مکمل های ویتامینی قرص ها، کپسول ها و یا شربت های حاوی ویتامین هستند که علاوه بر مواد غذایی، منابع تامین ویتامین های مورد نیاز می باشند.

اکثر متخصصین پیشنهاد می کنند که افراد بالغ ویتامین مورد نیازشان را به جای مکمل های ویتامینی از مواد غذایی همراه با رژیم غذایی مناسب دریافت کنند؛ اما با این حال مصرف مکمل های ویتامینی در افراد زیر

می تواند سودمند باشد:

  • زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند
  •  
  • افراد با سن 65 سال و یا بیشتر: که در این افراد مصرف کلسیم و ویتامین D حائز اهمیت می باشد
  •  
  • افرادی که کمبود ویتامین دارند: که معمولا به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عدم مصرف میوه و سبزیجات، غلات کامل و انواع گوشتها ایجاد می شود که افراد علائم کمبود ویتامین دارند و کمبود بعضی از این ویتامین ها در آزمایش خون تایید می گردد.
  •  
  • افرادی که عمل جراحی کاهش وزن داشته اند: این افراد اغلب نمی توانند ویتامین های مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت کنند
  •  
  • افراد گیاهخوار: افرادی که گوشت، تخم مرغ، شیر و سایر فراورده های حیوانی را مصرف نمی کنند؛ نیازمند مصرف مکمل های ویتامینی هستند

این دکتر داروساز افزود: مصرف نا بجای برخی ویتامین ها میتواند مشکل ساز باشد برای مثال مصرف بیش از نیاز ویتامین A می تواند باعث افزایش ریسک بیماری های قلبی، شکستگی استخوان و سرطان گردد و همچنین در زنان باردار مصرف بیش از اندازه ویتامین A می تواند باعث آسیب به جنین شود؛ همچنین مصرف بیش از اندازه ویتامین E می تواند تهدید کننده سلامت باشد.

بهترین راه دریافت ویتامین ها استفاده از رژیم غذایی حاوی میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، تخم مرغ و مقدار مناسب گوشت می باشد. زنان جوانی که قصد بارداری دارند می بایست حداقل  یک ماه قبل از اقدام به بارداری شروع به مصرف مکمل های ویتامینی بخصوص فولیک اسید نمایند.

جهت مصرف مکمل های حاوی ویتامین حتما با پزشک، داروساز و یا متخصص تغذیه مشورت نمایید و در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شماره تماس های 190 و یا 1490 و یا 32331017 (071) تماس حاصل فرمایید.

 

Reference: www.uptodate.com

 
 
  •  
تاریخ درج1397:10:30
کلمات کلیدی
بازدید302
گروهاخبار عمومي