منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 16 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 898856 نفر

مشاهده شماره خبر7233

عنوانرئیس اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی خبر داد: نسخه داروهای غیر مجاز عطاری ها پیچیده شد!!
متن

داروهای دست ساز و غیر مجاز عطاری نماها، زیر زره بین معاونت غذا و دارو قرار گرفت.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana از روابط عمومی معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی:

داروهای دست ساز و غیر مجاز عطاری نماها، زیر زره بین معاونت غذا و دارو قرار گرفت.

چند ماهی است از فعالیت اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی نمی گذرد و طرح ساماندهی عطاری های استان با جدیت تمام و با همکاری سایر ارگان های نظارتی در استان اجرا می شود.

هر چند کم نیستند عطاری‌های شریفی که احیاگر طب سنتی هستند و گیاهان رویده در این خاک عزیر را مرهم آلام بیماران می کنند و روزی حلال را برکت سفره خانواده خود می‌کنند؛ ولی مراکز غیر مجاز و عطاری نماهایی هستند که از این حرفه سوء استفاده کرده و بر دردهای بیماران رنجور می افزایند.

وقتی پای حرف دل کارشناسان نظارت بر فرآورده های طبیعی معاونت غذا و داروی استان می‌نشینیم و هر چه نتایج گزارشات آنها را جویا می‌شویم و گزارشات نچندان خوشایند آنها از پستوها و ویترین‌های شکیل این عطاری نماها را مرور می‌کنیم، بیشتر آتش زیر خاکستر مشکلات نمایان می‌شود. آتش غفلتی که اگر بر جان جوانان و زنان و مردان این شهر بیافتد صدمات جبران ناپذیری در انتظار آنهاست.

در بخشی از گزارش پای صحبت مهندس فرزاد صیادی فر رئیس اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان می نشینیم تا بیشتر با ماهیت داروهای غیر مجاز و دست سازی که با ادعاهای اغواگرانه به فروش می‌رسند بیشتر آشنا شویم:

مهندس صیادی فر تصریح کرد: از میان اقلام دست ساز و غیرمجاز جمع آوری شده در عطاری‌ها داروهایی با ادعای چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و محرک جنسی آقایان، بیش‌تر به چشم می‌خورند. این داروها به آزمایشگاه معاونت غذا و دارو ارسال و مورد بررسی قرار گرفتند. متاسفانه در تمامی داروهای چاقی که ادعا می شد 100% گیاهی هستند داروهای شیمیایی مثل سیپروهپتادین که یک اشتهاآور با عارضه‌ی خواب آوری می‌باشد و دگزامتازون که یک کورتیکواستروئید با خاصیت ضدالتهابی است و مصرف آن عوارضی همچون چاقی ( خصوصا در ناحیه صورت و پشت)، سرکوب سیستم ایمنی، پوکی استخوان، افزایش قند خون و ... یافت شده است.

وی گفت: در میان داروهای لاغری وضع کمی بغرنج تر است. در داروهای لاغری آزمایش شده که این روزها به شدت در ماهواره و شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شوند ترکیبات آمفتامینی مثل مت آمفتامین که همان ماده مخدر خیابانی شیشه بوده یافت شده است. مصرف این ماده مخدر سبب کاهش وزن به مقدار زیاد و در مدت کم می‌شود؛ اما عوارض خطرناکی مثل اعتیاد، توهم، بی‌خوابی، افزایش فشار خون، تپش قلب، سرگیجه، لرزش دست، دیسفوریا (حالتی از آشفتگی و افسردگی همراه با بی میلی نسبت به محیط اطراف) و در بسیاری از موارد ایست قلبی ناگهانی را به همراه دارد. البته ترکیبات ملین و محرک شیمیایی دیگری هم هستند که به عنوان داروی لاغری 100% گیاهی به فروش می رسند.

همچنین در داروهای ترک اعتیاد مواد اپیوئیدی مثل ترامادول و دیفنوکسیلات و متادون یافت شدند که خود ترکیبات اعتیاد آور و مخدر هستند.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان در ادامه افزود: در داروهای غیر مجاز محرک جنسی برای آقایان، بدون استثنا داروی مخدر و روانگردان ترامادول یافت شده و مصرف این ضد درد اپیوئیدی در طول زمان سبب اعتیاد می‌گردد و در صورت مصرف با دوز بالا موجب دپرسیون تنفسی و مرگ می‌شود. به علاوه این دارو با بسیاری از داروهای ضدافسردگی منع مصرف و تداخل دارد که در صورت استفاده هم زمان موجب لرزش، بی‌قراری، افزایش دمای بدن، تعریق، افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب می‌گردد و در صورتی که دوز مصرفی بالا باشد می‌تواند سبب شوک و مرگ شود.

نکته آخر اینکه در تعدادی از داروهای تهیه شده توسط عطاران ماده مخدر ترامادول نیز یافت شد که مسلما به دلیل ایجاد اعتیاد در مصرف کننده موجب بازگشت مجدد مشتری جهت خرید مجدد دارو از عطار شده و سلامتی افراد به بهای کسب سود بیش تر به تاراج گذاشته می شود.

 
 
  •  
تاریخ درج1397:11:09
کلمات کلیدی
بازدید306
گروهاخبار عمومي