منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 11 نفر
بازدید امروز: 49 نفر
بازدید دیروز: 298 نفر
تعداد کل بازدید: 904485 نفر

مشاهده شماره خبر7241

عنوان ایجاد شفافیت در دارو و تجهیزات پزشکی/ لزوم اصلاح نظام نسخه نویسی و پرهیز از نوشتن نسخه های بیهوده
متن

وزیر پیشنهادی بهداشت ضمن تقدیر از موافقان و مخالفان برنامه های وی در جلسه رای اعتماد، گفت: به معاونت غذا و دارو دستور دادم که باید لیست داروهای وارداتی را با تسهیلاتی به داخل ارائه دهید تا این داروها را تولید کنند و با سود مناسب بفروشند.

 

به گزارش ایفدانا، دکتر سعید نمکی در جلسه رای اعتماد مجلس طرح تحول نظام سلامت توانست مشکلات خاصی از مردم این سرزمین را برطرف کند. به عنوان فردی که در سازمان برنامه و بودجه مسئولیت داشتم و منابع مالی را هدایت و حمایت می کردم، اعلام می کنم که با اعتقاد به این طرح، نقاط قوت را بیش از پیش اجرا می کنیم و  بسته هایی مانند حمایت از بیماران به ویژه در بخش بستری، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کمتر برخوردار از حمایت های بی دریغی است که در این طرح ادامه خواهیم داد.  

 

وزیر پیشنهادی بهداشت تاکید کرد: طرح تحول سلامت دارای نواقصی بود بنابراین تلاش خواهیم کرد که طرح را به گونه ای پیش ببریم که متخصصین اقتصاد سلامت آن را بپذیرند و با اجرای برنامه های بالادستی به ویژه برنامه های پنجم و ششم مانند راهنماهای بالینی، پزشکی خانواده، استقرار نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت، به نظام سلامت کارآمد کمک کنیم

 

دکتر نمکی یکی از برنامه های خود را تغییر نظام مالی پرداخت نوین از فی فور سرویس به DRG عنوان کرد و افزود: در این نظام پرداخت، فاصله طبقاتی پرداخت بین پزشک و پرستار برطرف خواهد شد.

 

وی افزود: آنچه در زمان وزارت دکتر هاشمی به عنوان مصوبات تاسیس و ایجاد زیرساخت مانند بیمارستان و مراکز درمانی به تصویب رسید، چک های تضمینی معتبری هستند که در تمام شعبات ما قابل دریافت اند. همچنین هیچ مصوبه ای را بر زمین نخواهیم گذاشت و همه آنها را اجرا خواهیم کرد.

 

وزیر پیشنهادی بهداشت تصریح کرد: در دورانی که بیماری های واگیردار مشکل اصلی نظام سلامت بود با 5 دلار، فرزندان مان را علیه 6 بیماری مهلک مسری قابل واکسینه واکسیناسیون کردیم و با دستاوردهایی که در  کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان داشتیم توانستیم جایگاه اول را در بین 23 کشور مدیترانه شرقی به دست بیارویم، اما امروز بیماری های غیر واگیر مانند سرطان، دیابت، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون مشکلاتی است که با واکسیناسیون و فقط در وزارت بهداشت نمی توان  آن را حل کرد.

 

به گفته وی، توجه به بهداشت سالمندان و سالمندان افسرده ای که جوانی نکرده پیر شدند و در کنار آن، بهداشت روان و حاشیه شهرها نیازمند مشارکت عظیمی بین دستگاه های اجرایی کشور است.

 

دکتر نمکی با بیان اینکه امروز هنوز مشکلاتی در برخی بیماری های واگیردار در کشور وجود دارد، افزود: هنوز در مورد بیماری های واگیردار مثل ایدز و بیماری های مشترک بین انسان و دام و ویروس های سرطانی، مشکلاتی نظام سلامت را تهدید می کند، اما واکسیناسیون علیه روتاویروس و پنوموک از برنامه های بنده برای وزارت بهداشت است.

 

وزیر پیشنهادی بهداشت توسعه درمان سرپایی و توزیع عادلانه منابع سلامت را از اولویت های مهم خود در حوزه درمان عنوان کرد و افزود: توسعه تله مدیسین و پزشکی از راه دور و تقویت مشارکت خیّرین و به خصوص بخش خصوصی از اولویت های اولیه ما است چون در این سال ها استفاده از بخش خصوصی مغفول مانده است، بنابراین خرید تضمینی خدمت و دادن امتیاز به بخش خصوصی برای ماندگاری در مناطق محروم از برنامه های ما محسوب می شود

 

دکتر نمکی اضافه کرد: توسعه بیمه همگانی و تعریف بسته پایه خدمات منطبق با بضاعت کشور از دیگر برنامه های ما است و سعی خواهیم کرد با منطقی کردن هزینه ها و ارائه خدمات به محرومین در توزیع منابع در حوزه سلامت، عادلانه تر رفتار کنیم. البته به احیای طب سنتی مبتنی بر شیوه های عالمانه و آکادمیک نیز توجه ویزه ای داریم.

 

وی با بیان اینکه در بخش دارو و تجهیزات، اولین گام ما، ایجاد شفافیت در این عرصه است، گفت:  چرا باید 97 درصد از داروی تولید داخل 550 دلار و 3 درصد وارداتی حدود 1.4 میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد؟ بنده به معاونت غذا و دارو دستور دادم که باید لیست داروهای وارداتی را با تسهیلاتی به داخل ارائه دهید تا این داروها را تولید کنند و با سود مناسب بفروشند.

 

به گفته وزیر پیشنهادی بهداشت، اصلاح نظام نسخه نویسی و پرهیز از نوشتن نسخه های بیهوده از برنامه های دیگر ما در وزارت بهداشت است و تهیه داروهای نوترکیب با مشارکت شرکت های دانش بنیان از بخش های مهم کار ما در وزارت بهداشت خواهد بود.

 

دکتر نمکی تاکید کرد: در حوزه آموزش و پژوهش، دستاوردهای بزرگی بعد از انقلاب داشتیم و تربیت شدگان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، جای تمام پزشکان خارجی را گرفتند و امروز ایران تبدیل به مراکز ارجاع بیماران از خارج از کشور شده است

 

وی بیان کرد: متاسفانه آموزش پزشکی، جامعه محور نیست و مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، بیشتر از مولفه های درون سلامت، ما را تهدید می کنند چون دانشجویان علوم پزشکی در حصار دانشگاه ها تربیت می شوند و باید دیوارهای بتنی بین دانشگاه و جامعه را برداریم. به جای آموزش بیمارستان محور باید در راستای آموزش جامعه محور حرکت کنیم. متاسفانه ما طبیب تربیت می کنیم نه حکیم و از ظرفیت فرهنگ ایرانی در تربیت دانشجوی ایرانی استفاده نمی کنیم

 

وزیر پیشنهادی بهداشت، ضمن انتقاد از گسترش بی رویه تحصیلات تکمیلی و تعطیل کردن برخی آموزشگاه های بهورزی و تربیت دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی، اظهار داشت: تحصیلات تکمیلی را بیهوده توسعه داده ایم و نیروهایی تربیت می کنیم که در برخی موارد به درد نظام ارائه خدمت نمی خورند. چرا تخت های ما خالی است و سرویس پرستاری مختل است چون آموزشگاه بهورزی را بستیم و کاردانی پرستاری را به کار نمی گیریم. بنابراین تناسبی بین مقاطع تکمیلی و پایه وجود ندارد.

 

دکتر نمکی تصریح کرد: دوره های آموزش پزشکی طولانی مدت است و باید بدانیم چه کسی را با چه هزینه ای برای کدام جایگاه تربیت می کنیم تا منابع کشور در حوزه آموزش، بهینه هزینه شود

 

وی یادآور شد: در حوزه پژوهش دستاورهای مهم داشتیم، اما هنوز جزیره ای عمل می کنیم و مراکز پژوهشی به هم متصل نیستند. باید محورهای تحقیقاتی را تعریف کنیم که حاصل این تحقیقات باید گرهی از مشکلات نظام ارائه خدمت بردارداگرچه مقاله، یک امتیاز بین المللی است، اما باید محصولی به دنبال داشته باشد که در نظام ارائه خدمت، تحول ایجاد کند و دردی از دل دردمندان بردارد

 

وزیر پیشنهادی بهداشت در پایان تاکید کرد: اهل تعامل با مجلس هستیم و در زمانی که در سازمان برنامه و بودجه مسئولیت داشتم و به رای نمایندگان هم نیازی نداشتم، نماینده ای نبود که به این سازمان بیاید و به او احترام نگذارمبنابراین احترام من به نمایندگان، احترام به مردم، دموکراسی و مردم سالاری دینی است./

 
 
  •  
تاریخ درج1397:11:15
کلمات کلیدی
بازدید313
گروهاخبار عمومي