منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 89 نفر
بازدید دیروز: 541 نفر
تعداد کل بازدید: 901541 نفر

مشاهده شماره خبر7250

عنواندکتر غفارزاده: به برکت انقلاب اسلامی ایران؛ سهم سلامت، از تولید ناخالص ملی دو برابر افزایش یافته است
متن

دکتر جلال غفارزاده متخصص مدیریت و اقتصاد سلامت گفت: در نظام‌های مختلف سلامت در کشورها، وضعیت سهم سلامت از تولید ناخالص ملی همواره به‌ عنوان شاخص مهمی نام برده شده است.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana از روابط عمومی معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی:

دکتر جلال غفارزاده متخصص مدیریت و اقتصاد سلامت گفت: در نظام‌های مختلف سلامت در کشورها، وضعیت سهم سلامت از تولید ناخالص ملی همواره به‌ عنوان شاخص مهمی نام برده شده است.

این شاخص نشان می‌دهد که در هر کشوری به چه میزان به سلامت اهمیت داده می‌شود. سلامت شهروندان می‌تواند پشتوانه توسعه و پیشرفت جامعه قرار گیرد. بدون شهروندانی سالم و برخوردار از شرایط کامل سلامت نمی‌توان به رشد و آبادانی آن جامعه امیدوار بود. سلامت شهروندان و داشتن زندگی سالم و مطمئن و امیدوار به آینده هدف اساسی نظام‌های اجتماعی و سیاسی به‌شمار می‌رود.

سهم سلامت از تولید ناخالص ملی، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورهاست و حاکی از این است که درآمد کشورها، منابع زیر زمینی، ارزش افزوده، کالا و خدمات به چه شکلی، تا چه اندازه و از چه محلی است که این یک شاخص مقایسه ای و قابل رصد است.

وی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه‌های 40 ، 50 و اواخر سال 1357، 36 میلیون نفر جمعیت در کشور وجود داشت و در آن تاریخ تولید نفت و در آمدهای نفتی طی 50 سال گذشته، به دلیل افزایش مقدار تولید و قیمت نفت در بالاترین رقم قرار داشت؛ که با احتساب سایر در آمدها، از کل درآمد دولت،  4 درصد به سهم هزینه های سلامت تخصیص میگردید.

ولی هم اکنون و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، و بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران، علارغم افزایش جمعیت به 80 میلیون نفر، سهم سلامت از تولید ناخالص ملی، بیش از 2 برابر شده است و به  8.02 درصد رسیده است.

دکتر غفارزاده خاطر نشان کرد: با مقایسه درصد سهم سلامت از تولید ناخالص ملی سال 1355 (قبل از انقلاب) با عصر حاضر، به این نتیجه می‌رسیم که علارغم رشد دو برابری جمعیت، افزایش هزینه های دولت، هزینه های تحمیلی به واسطه انقلاب و جنگ و... و از طرفی علارغم اینکه در تمامی زمینه های رفاه اجتماعی از قبیل ایجاد امکانات مختلف رفاهی از قبیل راه، برق، انژی،گاز و خدمات عمومی و بهداشت در روستاها شاهد رشد چشمگیر بودیم و کشور نیازمند تخصیص منابع بوده است ولی در کل هزینه‌هایی که دولت مستقیم برای سلامت هزینه می کند؛ به طور کلی به دو برابر اقزایش یافته است.

 
 
  •  
تاریخ درج1397:11:21
کلمات کلیدی
بازدید302
گروهاخبار عمومي