منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 196 نفر
بازدید دیروز: 544 نفر
تعداد کل بازدید: 898741 نفر

مشاهده شماره خبر7263

عنوانتداخل دارویی، موضوعی که بیماران از آن غافلند!
متن

دکتر فرجیان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یکی از رایجترین علل بروز عوارض ناخواسته دارویی، تداخلات دارویی هستند که اکثرا در اثر خود درمانی و مصرف خودسرانه داروها بوجود می آید.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو زاهدان- دکتر فرجیان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یکی از رایجترین عوامل موثر بروز عوارض ناخواسته دارویی، تداخلات دارویی هستند که اکثرا در اثر خود درمانی و مصرف خودسرانه داروها بوجود می آید.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر رژیم غذایی در بروز تداخلات دارویی، افزود: مصرف فرآورده های لبنی مانند شیر بر روی اثربخشی بعضی از آنتی بیوتیک ها و مکمل های آهن اثر منفی داشته و باعث کاهش اثربخشی آنها می شود و یا مثلا مصرف میزان زیاد شیرین بیان درکنار مصرف داروهای کاهش فشار خون، سبب اختلال در عملکرد صحیح این داروها می شود.

مدیر گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: برخی مواقع بیماران بجای آب، از سایر نوشیدنی ها برای خوردن داروهای خود استفاده می کنند که این کار اشتباهی است مثلا استفاده از چای، قهوه و یا شیر به همراه مکمل های آهن سبب اختلال در جذب آهن و کاهش شدید اثربخشی این دارو می شود.

وی در ادامه گفت: تداخلات دارویی همیشه با رویکرد کاهشی بروز نمی کنند و گاهی هم تداخلات، اثر بخشی افزایشی از خود نشان می دهند که می تواند جنبه مثبت یا منفی داشته باشد بطور مثال خوردن مرکبات غنی از ویتامین ث، مثل لیمو ترش در افزایش جذب آهن تاثیر بسزایی دارد و اثر بخشی مثبت است ولی از سوی دیگر، مصرف موادغذایی از قبیل سیر، ذغال اخته، اکیناسه (سرخارگل)، شیرین بیان و جینسینگ که اثر ضد انعقادی داروی وارفارین را تشدید می کنند، جنبه منفی دارد و می تواند برای بیمار بسیار خطرآفرین باشد.

دکتر فرجیان با اشاره به اینکه بیشتر افراد به اشتباه، فکر می کنند داروهای گیاهی فاقد عوارض جانبی هستند و در رابطه با مصرف آنها با پزشک معالج خود مشورت نمی کنند، افزود: داروهای گیاهی نیز مانند سایر داروها، می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و باعث بروز تداخلات دارویی شوند لذا حتماً باید مصرف آن ها آگاهانه باشد و با مشورت پزشک صورت بگیرد.

وی به بیماران توصیه کرد:  برای جلوگیری از بروز تداخلات و عوارض دارویی حتماً پزشک یا داروساز خود را در جریان تمامی داروهایی که مصرف می کنند یا قصد شروع مصرف آن ها را دارند و یا به تازگی مصرف آن ها را قطع نموده اند، قرار دهند.

پایان پیام /

 
تاریخ درج1397:11:27
کلمات کلیدی
بازدید311
گروهاخبار عمومي