منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 220 نفر
بازدید دیروز: 531 نفر
تعداد کل بازدید: 901131 نفر

مشاهده شماره خبر727

عنوانمدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد: اعتیاد چهارمین بار بیماری ها را بر کشور تحمیل می کند/ درمان نگهدارنده تا 60 درصد برگشت ناپذیر است
متن

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد اعتیاد چهارمین بار بیماری ها را بر کشور تحمیل می کند.

 

به گزارش خبرنگار ­وب­دا دکتر احمد حاجبی گفت: طبق آخرین آمارها پس از حوادث و سوانح، بیماری های قلبی و افسردگی چهارمین بار بیماریها در کشور مربوط به اعتیاد است.

وی افزود: عوامل زیادی در اعتیاد افراد دخیل هستند ولی مهمترین عوامل عبارتند از عوامل محیطی و اجتماعی همچون فقر، عوامل فردی و عوامل خانوادگی.

وی که در برنامه مناظره شبکه یک سخن می گفت اظهار داشت: شاخص های یک معضل اجتماعی تعارض با ارزش های عام حاکم بر جامعه و ضرورت اصلاح و تجدید نظر در برنامه های اجتماعی است که در مورد اعتیاد هر دو این موارد صدق می کند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد تاکید کرد: متاسفانه مداخلاتی که تاکنون در بحث پیشگیری، مبارزه و درمان اعتیاد در کشور انجام شده است پاسخگوی حجم بزرگ و فراگیر این معضل در جامعه نبوده است.

وی اعتیاد و مواد مخدر را دارای یک سیستم هوشمند در جهان دانست و گفت: امروزه هر پادزهری برای این مسأله در جهان تدارک ببینند آن سیستم فوری دست به کار می شود و راه دیگری برای ادامه حیاتش پیدا می کند.

وی افزود: وزارت بهداشت با توجه به این مسائل 5292 مرکز درمانی نگهدارنده و 109 مرکز نگهداری برای بیماران سخت در دسترس و بی خانمان ایجاد کرده است.

دکتر حاجبی اهمیت پیشگیری را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: متاسفانه بودجه ای که برای پیشگیری داده می شود به نسبت درمان عدد یک به 15 است. یعنی برای جلوگیری از معتاد شدن یک نفر اگر لازم باشد یک تومان هزینه کنیم وقتی فرد معتاد شد ناچاریم 15 تومان برای درمانش هزینه کنیم.

 

ضرورت ترجیح درمان نگهدارنده بر پرهیزدرمانی

 

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد اظهار داشت: نگاه ما برای مداوای یک معتاد باید مبتنی بر درمان نگهدارنده باشد نه پرهیزدرمانی، زیرا مطالعات نشان داده است پرهیزدرمانی 95 درصد احتمال برگشت دارد ولی درمان نگهدارنده تا 60 درصد اثربخش و ماندگار خواهد بود.

دکتر حاجبی احساس لذت را یکی از عوامل اصلی معتاد شدن دانست و گفت: البته ذات بیماری اعتیاد عود کننده و برگشت پذیر است ولی یکی از علل اصلی این برگشت لذت استفاده از این مواد است که باید برایش چاره اندیشی کرد.

وی افزود: مثل بیماری های واگیر که واکسن دارند واکسینه کردن جامعه در برابر اعتیاد آگاهی بخشی، آموزش و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه به ویژه 12 میلیون دانش آموز است و در اینجا نقش وزارت آموزش و پرورش بیش از هر سازمانی مهم است.

وی در پایان سند پیشگیری از اعتیاد را که در سال 89 ابلاغ شده است مورد اشاره قرار داد و گفت: نقش وزارت بهداشت در این سند یک نقش تکنیکال است ولی باید توجه داشت که به نقش سایر دستگاه ها نیز باید توجه داشت.

تاریخ درج1392:09:29
کلمات کلیدیاعتیاد
بازدید897
گروهاخبار عمومي