منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 248 نفر
بازدید دیروز: 401 نفر
تعداد کل بازدید: 890814 نفر

مشاهده شماره خبر7329

عنوانخانوی: کاهش 50 درصدی واردات مکمل در سال 97/ تبلیغ مکمل ها ممنوع است؛ مردم از داروخانه مکمل تهیه کنند
متن

مدیر کل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به رونق تولید مکمل در داخل کشور از کاهش 50 درصدی واردات مکمل در سال 97 خبر داد.

 

به گزارش ایفدانا، دکتر مهناز خانوی در نشست خبری هفتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو با نگاه بهبود سلامت جامعه برای برگزاری این این همایش می نگرد، گفت: برگزاری چنین همایشی فرصتی برای ارائه اطلاعات در مورد مکمل ها به جامعه است.

 

وی افزود: سال ۹۷ برای تولیدکنندگان سال خوبی بود به طوری که با توجه به آمار تولید داخل مکمل ها رشد چشمگیری داشت.

 

افزایش فروش مکمل های تولید داخل در سال 97

 

مدیر کل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه واردات مکمل ها در سال 97 نسبت به سال قبل از آن، ۵۰ درصد کاهش یافت، گفت: در پایان سال 96 میزان واردات مکمل ها به ۱۰۰ میلیون دلار هم نرسید اما واردات مواد اولیه مکمل نسبت به سال ۹۵ بیش از 2 برابر شد که نشان دهنده حرکت شرکت ها به سمت تولید بیشتر بود.

 

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ میزان واردات ماده اولیه ۱۵۰۰ میلیارد ریال بود، تصریح کرد: میزان فروش مکمل ها در سال ۹۷ در کشور ۸ هزار میلیارد ریال بود که نشان می دهد صنعت پردرآمدی است.

 

خانوی با اشاره به افزایش تولید مکمل در کشور عنوان کرد: بر این اساس باید به تولید با کیفیت، نگاه دقیق تری داشته باشیم.

 

نظارت سازمان غذا و دارو بر مواد اولیه مکمل ها

 

مدیر کل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در گذشته گمرک و استاندارد روی ماده اولیه مکمل ها نظارت داشتند، بیان کرد: سازمان غذا و دارو در این حوزه ورود کرده است و تولیدکنندگان باید از ماده اولیه خود را از بهترین نوع و برترین کمپانی های تولیدی تهیه کنند.

 

 وی با تاکید بر لزوم استعلام برچسب اصالت بر روی مکمل ها عنوان کرد: امسال تولید کنندگان مکمل نیز ملزم به رعایت لحاظ برچسب اصالت بر روی محصولات خود شده اند؛ بنابراین از مردم می خواهیم هنگام خرید علاوه بر توجه به برچسب اصالت، صحت آن را نیز از طریق پیامک و یا اپلیکیشن تی تک استعلام کنند.

 

اطلاع‌رسانی در باشگاه‌های ورزشی در دستور کار است

 

خانوی با بیان اینکه بحث اطلاع رسانی در فضای باشگاه‌ها نیز در دستور کار ماست، گفت: باید کاری کنیم تا جوانان بدانند مصرف خودسرانه مکمل چه عوارضی می‌تواند داشته باشد. در کنار آن هم بحث‌های نظارتی را در حوزه تولید و عرضه تقویت می‌کنیم. در این زمینه اداره‌ای برای نظارت بر عرضه تولید و عرضه مکمل‌ها ایجاد شده است.

 

از تبلیغ فضای مجازی مکمل نخرید!

 

خانوی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر افزایش قاچاق مکمل های تغذیه ای و ورزشی گفت: برای اینکه یک محصول قاچاق در سطح عرضه موفق باشد باید برای آن تبلیغ شود، درحالیکه هیچ یک از مکمل ها اجازه تبلیغ در رسانه ها را ندارند و  مردم باید فراورده مورد نیاز خود را از سایت داروخانه های مجاز و یا مراجعه حضوری تهیه کنند. بنابراین تبلغات مکمل ها در سایت ها و اینستاگرامی برای تبلیغ مکمل ها ممنوع بوده و می تواند خطر ساز باشد.

 

بازرسی از فروشندگان مکمل غیر مجاز با تهدید و ارعاب بازرسان

 

مدیر کل فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در واکنش به موضوع فروش غیرقانونی مکمل ها در کوچه مروی گفت: هنگامی که نیروهای بازرسی سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی ایران برای نظارت وارد این کوچه می شوند شاهد پیامک ها و تماس های توهین آمیز و تهدید آمیز هستیم.

 

وی اظهار کرد: هنگام مراجعه نیروهای بازرسی تمام پاساژهای این کوچه بسته می شود و ما با جمعیتی از کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله مواجه می شویم که افراد ادعا می کنند فروشنده این مکمل ها کودکان هستند.

 

نظارت سازمان غذا و دارو بر قیمت مکمل ها

 

خانوی با اشاره به اینکه قیمت گذاری مکمل ها در حیطه وظایف سازمان غذا و دارو نیست، گفت: اگرچه قیمت‌گذاری به سندیکا و اتحادیه واردکنندگان تفویض شده است،  اما سازمان غذا و دارو بر روند قیمت گذاری نظارت داشته و هر نوع افزایش قیمت را در قالب گزارش های سه ماهه رصد می کند.

 

 به گفته وی سال گذشته با توجه به افزایش چشمگیر مکمل ها با نظارت سازمان غذا و دارو قیمت ۲۰ فراورده به قیمت قبل بازگشت./

 
 
  •  
تاریخ درج1398:01:26
کلمات کلیدی
بازدید386
گروهاخبار عمومي