منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 8 نفر
بازدید امروز: 496 نفر
بازدید دیروز: 464 نفر
تعداد کل بازدید: 891526 نفر

مشاهده شماره خبر7368

عنوانبرنامه‌ریزی انجمن داروسازان ایران برای تحقق بسیج کنترل فشارخون
متن
دبیر انجمن داروسازان ایران از برنامه‌ريزي مدون تحت عنوان «بسته های آموزشی توانمندسازی داروخانه‌ها» به منظور ارائه اطلاعات سلامت از جمله فشارخون بالا به صورت نوشتاري و ديجيتال در محل داروخانه‌ها به مردم خبر داد.

مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، ضمن اعلام استقبال داروسازان سراسر کشورازبرنامه ملی بسیج ملی فشارخون بالا اظهار داشت: اجرای موفقیت آمیز این برنامه، می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های متعددی داشته و بار این بیماری‌ها را کاهش دهد.

وی ادامه داد: با توجه به توانمندی و ظرفیتی که در داروسازان سراسر کشور وجود دارد، این طرح، مورد توجه داروخانه های مناطق مختلف کشورمان قرار گرفته و انجمن داروسازان ایران در این رابطه برنامه ریزی‌های مناسبی را تدارک دیده است.

به گفته سجادی، یکی از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مشارکت داروسازان در طرح های مراقبت های اولیه سلامت است، چرا که در تمام نقاط دنیا، داروسازان نسبت به بقیه حرف پزشکی از بیشترین مراجعه کننده برخوردارند.

سجادی اضافه کرد: بر این اساس، در طی چند دهه گذشته در کشورهای توسعه یافته، نقش داروساز در داروخانه از دارو محوری به بیمار محوری تغییر یافته است و داروسازان خدمات متعددی را در داروخانه‌ها ارائه می‌نمایند.

وی تصریح کرد: از جمله این خدمات می‌توان به ارتقای آگاهی مراجعین به داروخانه ها در زمینه خودمراقبتی؛ تغییرات شیوه زندگی(کاهش عوامل خطر نمک و قند دریافتی، کم تحرکی)، واکسیناسیون، تنظیم خانواده، ترک سیگار، الکل و مواد مخدر، مراقبت های بهداشتی دارویی در سالمندان و گروه‌های در معرض خطر، پایش و مدیریت بیماری های مزمن غیرواگیر از قبیل سکته های قلبی و مغزی و دیابت، ارائه راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های شایع از قبیل عفونت حاد تنفسی، آموزش و مشاوره بهداشت پوست و مو، ارائه کمک های اولیه در مواقع اورژانس، اندازه گیری پارامترهای سلامت نظیر BMI و کنترل فشار و قند خون اشاره کرد.

دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: در این راستا انجمن داروسازان ایران برنامه‌ریزی مدونی را تحت عنوان بسته‌های آموزشی توانمندسازی داروخانه‌ها به منظور ارائه  اطلاعات سلامت (از جمله فشارخون بالا) به صورت نوشتاری و دیجیتال در محل داروخانه به بیماران و مراجعین انجام داده است و دوره‌های کوتاه مدت آموزشی را نیز برای مسئولین فنی داروخانه ها به منظور انجام خدمات مورد اشاره (اندازه گیری فشار و قند خون و سنجش سایر شاخص‌های تندرستی)، برنامه ریزی کرده است.

به گفته سجادی، در آینده بسته های آموزشی مربوطه، توسط انجمن داروسازان ایران به داروخانه های متقاضی ارائه می‌شود و جدول برنامه‌های آموزشی سنجش شاخص های سلامتی، توسط دبیرخانه این انجمن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: انجمن داروسازان ایران در نظر دارد به مناسبت طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا که از 27 اردیبهشت ماه تا 15 تیر 98 برگزار می شود، طی فراخوانی از داروخانه های داوطلب در سراسر کشور دعوت بعمل آورد تا به عنوان یکی از پایگاه های در دسترس مردم در شهرها و روستاها، امکانات لازم به منظور اندازه گیری فشارخون را در داروخانه ها فراهم آورند.

دبیر انجمن داروسازان ایران در پایان تاکید کرد: امید است با اجرای این طرح، زمینه لازم به منظور تبدیل داروخانه ها به عنوان یکی از پایگاه های ثابت سنجش شاخص های سلامت در جامعه فراهم گردد.

تاریخ درج1398:03:02
کلمات کلیدی
بازدید349
گروهاخبار عمومي