منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 379 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 899219 نفر

مشاهده شماره خبر7393

عنوانتوصیه های یک کارشناس دارویی در خصوص مصرف داروی دیفن هیدرامین
متن

کارشناس دارویی دفتر تحقیق، توسعه و آموزش مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص مصرف خودسرانه داروی دیفن هیدرامین هشدار داد.

به گزارش ایفدانا و به نقل از وابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز، کارشناس دارویی دفتر تحقیق، توسعه و آموزش مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص مصرف خودسرانه داروی دیفن هیدرامین هشدار داد.

دکتر پریسا اعتصام گفت:  دیفن هیدرامین  یکی از داروهای پر کاربرد ضد حساسیت و ضد سرفه که هم با نسخه و هم بدون نسخه ممکن است افراد مصرف کنند دیفن هیدرامین است.این دارو همچنین ممکن است برای بیماری حرکت (حرکت مداوم و پی در پی کشتی روی آب، هواپیما در هوا، ماشین در جاده و قطار روی ریل تعادل گوش داخلی را دچار اختلال کرده و به فرد احساس سرگیجه و تهوع دست می‌دهد.) استفاده شود که در این صورت باید اولین دوز آن  ۳۰ دقیقه قبل از حرکت با وسیله نقلیه مصرف شود.

وی ادامه داد:  کاربرد دیگر این دارو که نباید به صورت دائم  شود، مصرف گاه گاه دیفن هیدرامین در بزرگسالان برای رفع بی خوابی است که ۳۰ دقیقه  قبل از  خواب باید مصرف شود.(توجه شود که مصرف دیفن هیدرامین برای درمان و رفع بیخوابی همیشگی توصیه نمیشود و در این صورت جهت درمان مراجعه به متخصص روانپزشک الزامیست.

این کارشناس دارویی عنوان کرد: این دارو ممکن است به صورت ترکیبی در بعضی فرآورده های سرماخوردگی ترکیبی مثل کلد استاپ ، کلداکس وجود داشته باشد که در این صورت باید دقت شود میزان مصرف دیفن هیدرامین از اشکال مختلف دارویی از حد مجاز با توجه به سن و شرایط بیمار تجاوز نکند.

اعتصام در ادامه خاطرنشان کرد: در بیماران مبتلا به آسم، بیماران قلبی عروقی و فشار خون، افزایش فشار چشم و گلوکوم،اختلال تیروئیدی و انسداد ادراری و بعضی انواع مشکلات پروستات با احتیاط مصرف شود.

وی گفت: این دارو در نوزادان نارس و تازه به دنیا آمده تا ۲۹ روزگی منع مصرف دارد و در کودکان زیر ۶ سال بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود.

اعتصام  با اشاره به اینکه داروهای ضد حساسیت در بچه های کوچک ممکن است باعث تحریک پذیری و در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث توهم ، تشنج و مرگ شود، افزود:  بنابراین در بچه های کوچک فقط در صورت تجویز پزشک و تعیین دوز صحیح مصرف شود و از مصرف خود سرانه دارو در آنها جدا خودداری شود.

این دکتر داروساز در پایان به خانم های باردار توصیه کرد: در دوران بارداری با تجویز پزشک قابل مصرف و در دوران شیردهی بهتر است مصرف نشود./

تاریخ درج1398:04:17
کلمات کلیدی
بازدید375
گروهاخبار عمومي