منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 3 نفر
بازدید امروز: 325 نفر
بازدید دیروز: 401 نفر
تعداد کل بازدید: 890891 نفر

مشاهده شماره خبر7395

عنوانشانه‌ساز خبر داد کمک بخش خصوصی به سازمان غذا و دارو در حوزه صدور پروانه و نظارت بر فراوره‌های طبیعی
متن

سرپرست سازمان غذا و دارو از بخش خصوصی خواست تا این سازمان را در صدور پروانه و بازرسی و نظارت بر عطاری‌ها و واحدهای تولیدکننده کمک کنند.

به گزارش ایفدانا، دکتر محمدرضا شانه ساز سرپرست سازمان غذا و دارو در هشتمین سمینار نقش داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در بهداشت و سلامت  اظهار کرد: صنعت داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در اقتصاد و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی کشور  نقش ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: آمار و ارقام بیانگر این است که اتفاقات خوبی در این عرصه افتاده است و٢٢٠ کارخانه  تولید داروهای گیاهی فراوردهای طبیعی و سنتی داریم و این علم میراث عظیمی است که از گذشتگان به ما رسیده است.

سرپرست سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ٢٨٧٠ فراورده در فهرست دارویی کشور داریم، گفت: این نشان از توانمندی کشور در صنعت داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی است و ما از جایی که باید باشیم فاصله داریم و باید تلاش مضاعفی را دنبال کنیم.

شانه ساز تصریح کرد: خوشبختانه از واردات صرف به واردات تولید محور نگرش‌ها تغییر کرده است و ما با اندوخته‌های هزاره گذشته را حفظ کنیم و از این عرصه به طور مضاعفی استفاده و مسیری را دنبال کنیم که واردات در راستای ارتقای دانش فنی و تولید باشد و واردات قرار هدف غایی نباشد.

سرپرست سازمان غذا و دارو بیان کرد: در عرصه فرآورده طبیعی به درمان بیماری‌های می توانیم بپردازیم که هنوز داروهای های تک نیز برای درمان آنها تولید نشده است، ما اگر به تاریخ طب سنتی خود نگاه کنیم می‌بینیم دانشمندان این حوزه از گذشته پیشنهاداتی در درمان بیماریهای صعب العلاج داده اند و این پیشنهادات بکر باقی مانده است و متاسفانه می‌بینیم که منبع خارجی توصیه‌های اطبای بزرگ ایرانی را مورد استفاده قرار داده و سپس ما از آن فرمول‌های آنها استفاده می‌کنیم. 

شانه ساز تاکید کرد: وظیفه ما در سازمان غذا و دارو این است راه را باز کنیم تا از ذخایر علمی طب سنتی کشور بهره‌برداری کنیم.

وی تصریح کرد: گله‌مندی های از سازمان غذا و دارو وجود دارد که چرا رسیدگی به پرونده‌ها کند انجام می‌شود و مقرر کردیم امسال سرعت بررسی پرونده‌های افزایش پیدا کند اما تعداد همکاران ما در سازمان غذا و دارو  محدود است و از شما درخواست داریم با الگوبرداری از کشورهای موفق بتوانیم صدور پروانه‌های را به شرکت‌های رجیستر شده بسپاریم.

سرپرست سازمان غذا و دارو بیان کرد: لازمه این کار این است متخصصان جمع شوند و از نیروهای جوان استفاده کنند و ما  رای شرکت‌های رجیستر شده در صدور پروانه‌های را در کمیسیون‌ها به رای می ‌گذاریم و هزینه‌های صدور پروانه برای شرکت‌ها ی رجیستر شده در آیین نامه پیش بینی خواهد شد.

شانه ساز مستندات صادرات را یکی فواید سرعت رسیدگی به پرونده‌ها دانش و گفت: یکی از فواید  واگذاری صدور پروانه‌ها افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌هاست افزود بر این مستندات صادرات که یکی از چالش‌های ماست از این راه  به دقت حاصل می‌شوند.

سرپرست سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا برخورد تبعیض آمیز با تولیدکنندگان صورت نگیرد، گفت: برای رشد سریعتر فرهنگ مصرف در قیمت گذاری ها به نحوی عمل شود که محصول نسبت به فرآورده‌های شیمیایی قیمت بالاتری نداشته باشد.

شانه ساز به بازار هزار میلیارد تومانی داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی اشاره کرد و گفت: این رقم افتخار آمیزی است هرچند باید اکنون رقم ٣ هزار میلیارد را مطرح می‌کردیم ‌و نباید به هزار میلیارد دلخوش کنیم و ما می‌خواهیم که بازار داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی بازار را بزرگتر کنیم.

سرپرست سازمان غذا و دارو گفت: نباید محصولات را عوام زده کنیم و معتقدم در عطاری ها هم افراد باتجربه ای وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم اما عطاری نباید به بازار مکاره تبدیل شود چرا که باور عموم نسبت به محصولات  گیاهی را مخدوش می‌کند.

وی با اشاره به راه اندازی شرکت‌های بازرسی خصوصی در حوزه داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی گفت: در نظر داریم شرکت‌های بازرسی خصوصی را تأسیس کنیم و بر کارخانه‌ها و داروخانه‌ها و عطاری‌‌ها با کمک این شرکت‌ها نظارت داشته باشیم./
تاریخ درج1398:04:20
کلمات کلیدی
بازدید349
گروهاخبار عمومي