منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 3 نفر
بازدید امروز: 135 نفر
بازدید دیروز: 432 نفر
تعداد کل بازدید: 907691 نفر

مشاهده شماره خبر7424

عنوانلزوم استفاده از ظرفیت داروسازان در حوزه‌های پیشگیری و درمان
متن
دبیر چهل و یکمین همایش ملی داروسازی با بیان اینکه به موضوع اشتغال داروسازان در حوزه‌های دیگر باید توجه شود گفت: داروسازان در طرح‌های پیشگیری و شناسایی بیماری‌های مختلف مثل دیابت و فشارخون می‌توانند به درستی ایفای نقش کنند.

محمد بقایی، دبیر چهل و یکمین همایش ملی داروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مهم‌ترین هدف کنگره امسال را توجه ویژه به اشتغال داروسازان در بخش‌هایی غیر از داروخانه‌ها دانست و عنوان کرد: اعتقاد داریم که جامعه داروسازی کشور به عنوان یکی از نخبه ترین و پیشرو ترین اعضای جامعه پزشکی کشور، توانایی و پتانسیل بالایی دارد که علاوه بر حضور در سطح داروخانه و صنعت در بخش‌های دیگری مثل کالاهای سلامت و آرایشی و بهداشتی، غذایی و مکمل‌های غذایی باید ورود جدی پیدا کنند، چه به عنوان مسؤول فنی و چه با تشکیل حلقه‌های اقتصادی تولید کننده و توزیع کننده.

*مهمترین دغدغه‌های داروسازان

وی گفت: مهمترین دغدغه‌های داروسازان امروز تهدیدهایی است که از سوی مراکز مختلف به اصل داروسازی صورت می‌گیرد. یکی از ارکان اصلی داروسازی داروخانه‌های ما هستند که داروسازان در بیش از 11 هزار داروخانه در سطح کشور مشغول خدمت رسانی هستند و وقتی منافع صنفی ما در داروخانه مورد تهدید قرار می‌گیرد، این تهدید ناخواسته به مراکز تحقیقاتی، مراکز دانشگاهی و مراکز صنعتی هم وارد می‌شود.

بقای ادامه داد: وقتی یک جوان نخبه که در کنکور می‌خواهد رشته داروسازی را انتخاب کند، یکی از پایگاه‌های اصلی و حرفه‌ای اش مورد تهدید واقع می‌شود، انگیزه‌هایش را از دست داده و رشته‌های دیگر را جایگزین می‌کند و این برای آینده این حوزه، بسیار خطرناک است.

این داروساز افزود: ما عقیده داریم داروساز جایگاه ویژه‌ای در جهت ارتقا و حفظ سلامت کشور داراست و به همین دلیل باید به آن نگاه ویژه‌ای بشود، نگاهی که متاسفانه در طرح تحول سلامت به آن توجه نشد.

وی تصریح کرد: جامعه داروسازی، جمعی از نخبگان کشور هستند که مظلوم واقع شده‌اند و به دلیل شرف و نجابتشان، متین و ساکت در حال خدمات رسانی به جامعه هستند و منتظراند که مسؤولین امر آستین‌ها را بالا بزنند و مشکلات صنفی را حل کنند.

*رویکرد جهانی به جایگاه داروسازان

بقایی ادامه داد: داروسازان در تمام دنیا از ارزش و اعتبار ویژه ای برخوردارند. در واقع در کشور های توسعه یافته، داروسازان در صف داروخانه علاوه بر ارائه خدمات دارویی در ارائه خدمات مشورتی کلان قرار دارند. داروسازان در طرح‌های پیشگیری و شناسایی بیماری‌های مختلف مثل دیابت و فشارخون می‌توانند به درستی ایفای نقش کنند. کما اینکه در طرح پایش بیماری فشار خون در کشورمان، به صورت فعال حضور پیدا کردند و فرصت مغتنمی بود که دولتمردان در وزارت بهداشت به توانایی ها و پتانسیل‌های داروسازان ما پی ببرند.

این داروساز تصریح کرد: علاوه بر آن، داروسازان در بحث بیماری‌های واگیر و آموزش نکات لازم به مردم و همچنین در مباحثی نظیر کاهش مصرف سیگار و مواد دخانی و خیلی از طرح های دیگر در سطح داروخانه فعالیت دارند. در سطح پژوهشی هم، داروسازان، پرچم دار دانش هستند و محققین داروسازی در شرکت‌های بزرگ داروسازی و مراکز تحقیقاتی، دستاوردهای ارزشمندی را رقم زده‌اند.

*نقش انجمن داروسازان در ارتقای نقش داروسازان

دبیر چهل و یکمین همایش ملی داروسازی افزود: ما انجمن داروسازان ایران را خانه داروسازان می‌دانیم و تنها سر پناه داروسازان ایران است. زبان گویای داروسازان کشور و محل اجماع نظرات و دیدگاه‌ها است. چرا که انجمن با انتخابات گسترده در حدود  47 شعبه در انجمن‌های داروسازان سراسر کشور برگزار می‌شود و منتخبین این شعب و هیئت مدیره این شعب در فضای کاملا منطقی و آزاد انتخاب می‌شوند. این افراد زبان گویای 20 هزار داروساز کشور هستند و داروسازان احقاق حقوق صنفیشان را از این کانال پیگیری می‌کنند.

بقایی گفت: علاوه بر این انجمن داروسازان ایران یک نهاد مشورتی و کمک دست نهادهای دولتی است. در اغلب کمیسیون‌های تخصصی چه در سطح استان و چه در سطح ملی انجام وظیفه می‌کند و به ایفای نقش می‌پردازد و من فکر می‌کنم که در آینده هم ما شاهد نقش آفرینی بیشتر انجمن داروسازان ایران در جایگاه‌های مختلف باشد. البته به شرط اینکه دولت‌مردان این مسیر را هموار سازند.

تاریخ درج1398:06:14
کلمات کلیدی
بازدید383
گروهاخبار عمومي