منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 9 نفر
بازدید امروز: 358 نفر
بازدید دیروز: 388 نفر
تعداد کل بازدید: 903269 نفر

مشاهده شماره خبر745

عنوانوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: 40 درصد تولید علمی کشور با دریافت 12 درصد اعتبارات پژوهشی/ نتایج پژوهش های پزشکی باید در زندگی مردم دیده شود
متن

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علوم پزشکی40 درصد تولید علمی کشور را با دریافت کمتر از 12 درصدی اعتبارات پژوهشی انجام می دهد.

به گزارش خبرنگار وب­دا دکتر سید حسن هاشمی در چهاردهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: خوشبختانه پژوهش در علوم پزشکی طی دو دهه گذشته پیشرفت چشمگیر و افتخار آمیزی داشته است ولی با توجه به اینکه آثار این پژوهش ها در زندگی مردم چندان نمایان نیست پس باید محور پژوهش ها کاربردی بودن آن باشد و در این راه نیازمندیم که تغییراتی در شکل پژوهش ها به وجود بیاوریم.

وی افزود: در برخی زمینه ها همچون اعتیاد، تصادفات، بیوتکنولوژی و نانو، پژوهش های کاربردی خوبی انجام شده است که باید الگوی زمینه های دیگر پژوهش علوم پزشکی قرار گیرد.

 

 

به تحقیقات فناورانه در علوم پزشکی نیازمندیم

وزیر بهداشت اهمیت پژوهش های فناورانه را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید به مرحله ای برسیم که احساس کنیم پژوهش، نیازهای امروز ما را مرتفع می کند. عرصه دارو و تجهیزات پزشکی بیش از سایر حوزه ها به تحقیقات فناورانه نیازمند است.

دکتر هاشمی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته بودجه های پژوهش صرف پژوهش های کاربردی در عرصه سلامت می شود و این الگو در کشور ما نیز باید اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش ها همچنین پاسخگوی سئوالات و نیازهای سیاستگزاران و مدیران عرصه سلامت باشند. امروزه در عرصه بالین و بیمارستان ها و حتی کمیسیون های دولت، مجلس و سایر نهادهای تصمیم ساز سئوالات زیادی وجود دارد که حوزه پژوهش باید به آنها پاسخ بدهد.

وزیر بهداشت بیان داشت: گاهی می بینیم قانون و مقرراتی وضع می شود که بعد از گذشت چند سال نواقص خود را نشان می دهد که این امر نشانگر ضعف در پژوهش نسبت به آن موضوع بوده است.

دکتر هاشمی گفت: اگر دستگاه اجرایی کشور در عرصه سلامت بخواهد برای سال های آینده نیز در همان ریل قبلی حرکت کند سال های آینده با بحران های جدی مواجه خواهد شد.

وی بیان داشت: امروزه باید به عمق و محتوای پژوهش ها بیش از کمیت تکیه کنیم هرچند نیم نگاهی به کمیت نیز باید داشته باشیم زیرا ارائه آمار و ارقام در این زمینه و کسب رتبه های بالا در بین کشورها روحیه خوداتکایی و غرور را در مردم تقویت می کند.

 

ضرورت تجهیز مدیران سلامت به اطلاعات حاصل از نتایج پژوهش ها

وزیر بهداشت با اظهار تاسف از اینکه کشور در دو سال گذشته دچار افت پژوهش شده است، گفت: البته این افت در حوزه علوم پزشکی به دلیل نمایه شدن نشریات علمی در نمایه های بین المللی طی سال های اخیر، کمتر از سایر حوزه ها بوده است.

وی در توضیح دلایل این افت، گفت: این افت ناشی از سیاست هایی است که در 5 سال گذشته اتخاذ شده است و نشان می دهد که در تصمیم سازی ها باید دقت بیشتری کنیم زیرا نتایج سیاستگزاری های ما در بازه زمانی 3 تا 5 سال آینده خود را نشان خواهد داد.

دکتر هاشمی در جمع بندی سخنانش گفت: پژوهش در علوم پزشکی دو محور دارد یکی اینکه نتایج ان در زندگی روزمره مردم نمایان شود و دیگر اینکه هزینه های این عرصه باید از قالب فعلی خارج شده و نظم و نسق پیدا کند.

وی در پایان گفت: مدیران ما باید تحت تاثیر پژوهش های سامان یافته همیشه ذخیره ای از آمار و ارقام و مشاهدات پژوهشی پیش روی خود داشته باشند تا در تصمیم گیری ها دچار اشتباه نشوند زیرا نتایج اشتباهات آنان در سلامت مردم اثر منفی خواهد داشت.

تاریخ درج1392:10:01
کلمات کلیدیپژوهش
بازدید864
گروهاخبار عمومي