منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 399 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 899239 نفر

مشاهده شماره خبر7457

عنوانآنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف‌ترین داروی تجویزی در نسخ ایرانیان/ دگزامتازون سردسته داروهای تزریقی نسخ
متن

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه انواع آنتی‌بیوتیک در بیش از ۴۸درصد نسخ ایرانیان تجویز می‌شود، گفت: بر این اساس، آنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف‌ترین دارو در کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش ایفدانا، مهرناز خیراندیش با اشاره به اینکه سرانه مصرف عددی دارو طی سال‌های ۹۶-۹۱ به ترتیب از ۵۰۷ به عدد ۵۲۱ رسیده است، اظهار کرد:  این در حالی است که جمعیت کشور در سال ۱۳۹۱ به ۷۶ میلیون نفر می‌رسید و  در سال ۱۳۹۶،  ۸۱ میلیون نفر بوده است.
 
وی افزود: بررسی بیش از ۱۰۶ میلیون نسخه بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۷  و شاخص‌های نسخه‌نویسی نشان می‌دهد که در بیش از ۴۸درصد نسخ، انواع آنتی‌بیوتیک تجویزشده است. بنابراین پرمصرف‌ترین داروها در کشور آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.
 
مترونیدازول، سفیکسیم و کپسول آموکسی پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها

به گفته مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در گروه آنتی‌بیوتیک‌ها، به ترتیب قرص مترونیدازول، قرص سفیکسیم و کپسول آموکسی سیلین تجویز بالاتری داشته‌اند.
 
شیوع تجویز داروهای تزریقی کورتون

وی بابیان اینکه داروهای تزریقی در بیش از ۵۶ درصد نسخ یافت می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۱۶ درصد نسخ حاوي داروی كورتيكوستروئيد (کورتون) هستند که تجویز داروهای کورتون، مخصوصا فرم تزریقی آن‌ها در ایران شایع است؛ بطوریکه درصد نسخ حاوي داروهای کورتیکوسترويید و سردسته آن‌ها آمپول دگزامتازون، بتامتازون و بتامتازون LA پر تجویزترین داروهای دسته کورتون ها هستند، همچنین مصرف فرآورده‌های تزریقی مانند سرم ۳/۱-۳/۲و سرم نرمال سالین۰.۹٪تجویز بالاتری دارند.
 
 
خیراندیش بابیان اینکه برخی فرآورده‌های دارویی نیز وجود دارند که به لحاظ اهمیت و بار اقتصادی بالایی که به نظام سلامت تحمیل می‌کنند، گفت:  یکی از این فرآورده‌ها، آلبومین است که به‌عنوان یکی از ده داروی پرهزینه در سطح بستری شناخته می‌شود،  بررسی مقایسه‌ای مصرف آلبومین در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف آلبومین در ایران در سال موردبررسی از متوسط جهانی- ۲۲۳ کیلوگرم در یک‌میلیون نفر- کمتر است./
تاریخ درج1398:07:22
کلمات کلیدی
بازدید401
گروهاخبار عمومي