منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 454 نفر
بازدید دیروز: 541 نفر
تعداد کل بازدید: 901906 نفر

مشاهده شماره خبر7465

عنوانپیام رئیس سازمان غذا و دارو به مناسبت برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها
متن

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها پیامی صادر کردند.


به گزارش ایفدانا، دکتر محمدرضا شانه ساز در این پیام آورده است: زندگی صنعتی جوامع کنونی و دسترسي آسان به انواع مواد شيميايي، داروها، سموم و ... بدون داشتن اطلاعات كافي از نحوه نگهداري، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهاي مربوط به آن، شيوع مسمومیت‌های سهوی و تعمدي را به ميزان زيادي افزايش داده است.

بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت‌ها به‌سادگی قابل‌پیشگیری است و با نگاهی نو به روند آموزش نحوه پیشگیری از مسمومیت‌ها و توجه به این نکته که "شاید قربانی بعدی یکی از انواع مسمومیت من یا خانواده من باشد" هیچ‌گاه خطر را از خود دور نخواهیم دید. 
متأسفانه سهل‌انگاری در نگهداری صحیح داروها و مواد شیمیایی در منزل، منجر به عوارض دائمی و آزاردهنده ناشی از مسمومیت‌ها خصوصاً در کودکان شده است.
وقوع مسمومیت‌های حاد و مزمن در كارگران شاغل در کارخانه‌های صنايع شيميايي از یک‌سو و استفاده از وسايل گازسوز، مواد شيميايي و شوينده در منازل و فقدان آگاهی‌های كافي در اغلب خانواده‌ها از سوي ديگر، خطرات جدي را متوجه آنان می‌کند. همچنين سوءمصرف مواد مخدر و محرک، خود می‌تواند عامل بروز مسمومیت با این مواد باشد.

آمار بالای مصرف داروها در جامعه از یک‌سو احتمال بروز تداخلات دارویی را بالا خواهد برد و از سوی دیگر اشتباهاتی که ضمن تجویز و مصرف دارو به‌صورت ناخواسته صورت می‌گیرد ممکن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر از دوز درمانی و متأسفانه عوارض ناشی از مسمومیت با داروها سوق دهد.
این امر خصوصاً در مصرف دارو توسط سالمندان حائز اهمیت است. نکته حائز اهمیت دیگر ناآگاهی خانواده‌ها نسبت به نحوه نگهداری داروها در منزل است که می‌تواند منجر به بروز مسمومیت دارویی خصوصا در کودکان شود. 

اجرای فعالیت‌های مرتبط با پيشگيري از مسمومیت‌هادر یک هفته به‌صورت سالانه می‌تواند در امر آموزش و اطلاع‌رسانی كليه اقشار جامعه و كاهش موارد مسمومیت‌های اتفاقي و تعمدي مفيد واقع شود و با توجه به محدوديت تخت‌های بيمارستاني و هزینه‌های بالاي دارو و درمان، می‌تواند به كاهش هزینه‌های درماني كمك شاياني کند.
در هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، اهداف اطلاع‌رسانی نحوه پیشگیری از مسمومیت‌ها از طريق انتشار مطالب، انجام تبلیغات شهری، اجرای آموزش‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها، مراکزبهداشتی-درماني، کارخانه‌ها، مؤسسات، مساجد و عمليات وسيع اطلاع‌رسانی از طريق رسانه‌های عمومي شامل خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، راديو و تلويزيون، ارسال پیامک، برپایی نمایشگاه و مسابقه نقاشی، درج پیام‌های مربوط به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در سربرگ‌های اداری، قبوض آب و برق و فیش حقوقی کارمندان و موارد مشابه حاصل می‌شود.

برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها برنامه‌ای است که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می‌شود و در کشور ما نیز چهارده سال است که هفته نخست آبان ماه به‌عنوان هفته «پيشگيري از مسمومیت‌ها»  نام‌گذاری شده است و در اين هفته در خصوص راه‌های پيشگيري از بروز انواع مسمومیت‌ها و چگونگي كنترل آن و نحوه انجام اقدامات اوليه در مواجهه با فرد مسموم، اطلاع‌رسانی و آموزش عمومي به‌صورت وسيع و گسترده‌ای انجام می‌پذیرد.

امید است تا با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سراسر کشور و سازمان‌ها و نهادهای همکار، این هفته به بهترین و پرمحتواترین شکل برگزار شود و دستیابی به اهدافی مانند ارتقاء دانش جامعه در خصوص داروها، مواد شيميايي و سموم، كاهش مرگ‌ومیر ناشي از مسمومیت‌ها، كاهش مراجعات مسمومیت به اورژانس بیمارستان‌ها و نحوه برخورد با حوادث شيميايي میسر شود./
تاریخ درج1398:08:01
کلمات کلیدی
بازدید396
گروهاخبار عمومي