منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 460 نفر
بازدید دیروز: 388 نفر
تعداد کل بازدید: 903371 نفر

مشاهده شماره خبر748

عنوانبا رعايت نكات ايمني، مانع از توليد گازمنوكسيدكربن شويم
متن

رئيس مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با بيان اينكه همزمان با كاهش دماي هوا، استفاده از وسايل گرمايشي افزايش مي يابد، گفت: رعايت نكات ايمني در استفاده درست از اين وسايل، مانع از توليد گازمنوكسيدكربن مي شود.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي مازندران، دكتر فرزاد بزرگي، با بيان اينكه گاز مونوكسيد كربن گازي بدون رنگ و بو است، افزود: عمده ترين منبع توليد اين گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولي اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختني خصوصاً در محيط هاي در بسته و فاقد اكسيژن ممكن است توليد شود.
وي اظهار داشت: استفاده از آبگرمكن يا بخاري هاي مستعمل يا داراي نقص فني و فاقد دودكش يا داراي دودكش بدون عملكرد مناسب در منزل بيشترين موارد ابتلا به مسموميت را تشكيل مي دهند.
رئيس مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي مازندران، ادامه داد:  از آن جا كه تمايل اين گاز براي تركيب با هموگلوبين خون ما ۲۵۰ برابر بيش از اكسيژن مي باشد لذا با بالا رفتن درصد آن در هواي اتاق، به سرعت باعث ايجاد مسموميت خواهد شد و اكسيژن رساني به بافت هاي مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال مي نمايد كه به علت بي رنگ و بي بو بودن اين گاز، ممكن است وجود آن در محيط تا زمان ايجاد علايم مسموميت شديد مورد توجه واقع نشود.
دكتر بزرگي، علايم مسموميت حاد با اين گاز را شامل سردرد، سرگيجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شكمي و سپس حالت بيهوشي، تشنج و اغما  دانست و گفت: در بيماران مبتلا به ناراحتي هاي قلبي ممكن است تشديد بيماري يك علامت هشدار دهنده باشد.
وي افزود: از ساير علايم مسموميت مي توان به سفتي عضلات، افزايش تعداد تنفس،كاهش فشار خون و گاه تنگي مردمك ها اشاره كرد.
رئيس اورژانس ۱۱۵ مازندران بيان داشت:  كه اگر فردي در اثر ابتلا به مسموميت با گاز مونوكسيد كربن جان خود را از دست ندهد ممكن است دچار نواقص عصبي و رواني پيشرفته نظير فلج عضوي يا اختلال قواي مغز مي‌شود. مسموميت شديد با اين گاز مي تواند كشنده باشد.

*راههاي پيشگري از مسموميت با گاز منوكسيد كرين
دكتر بزرگي در ادامه سخنانش به بيان چگونگي پيشگيري از مسموميت با گاز منوكسيدكربن پرداخت و تصريح كرد:
۱. آگاه باشيد كه هر وسيله گرمازاي سوختني كه به نحوي با سوخت هاي فسيلي (نفت، گاز، ذغال سنگ) كار كند به صورت بالقوه مي تواند سبب توليد گاز مونوكسيد كربن شود.
۲. از بخاري هاي مستعمل و فرسوده بدون دودكش يا داراي دودكش نامناسب و غير استاندارد استفاده نكنيد.
۳. توجه داشته باشيد،‌ استفاده از بخاري هاي بدون دودكش به هيچ وجه از توليد گاز مونوكسيد كربن جلوگيري نمي كند.
۴. هرگز در فضاي بسته و محدود كه تهويه كافي و مناسب ندارد (نظير اتاق ، گاراژ و ...) آتش روشن نكنيد.
۵. هرگز در فضاي بسته گاراژ موتور اتومبيل را روشن نگذاريد.
۶. قبل از راه اندازي وسايل گرمايشي، از سلامت مسير دودكش ساختمان و بدون ترك و نشتي بودن آن اطمينان حاصل نموده و از اتصال مناسب و صحيح لوله بخاري و آبگرمكن به دودكش ديواري اطمينان حاصل نماييد.
۷. تمام دودكش ها بايد وسيله انتهايي ضد باد(كلاهك) مناسب داشته باشد.
۸. در محيط هاي شغلي و منازل كه در آنها از كوره و مشعل استفاده مي شود از سلامت دستگاه و سيستم تخليه دود اطمينان حاصل نماييد.
۹. هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش مستقل و منتهي به فضاي بيرون باشد و لذا به كارگيري آب گرمكن هاي ديواري در فضاهاي بسته يا مكان هاي فاقد جريان هوا  مجاز نيست.
۱۰. شيب لوله هاي افقي درداخل واحدها بايد مثبت و روبه بالا وارتفاع عمودي لوله دربيرون حداقل سه برابر طول افقي آن باشد.
۱۱. توجه به داغ بودن دودكش پس از روشن كردن وسيله گرمايشي به اطمينان شما از تخليه گاز كمك خواهد كرد. اگر لوله دودكش بخاري شما سرد است دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق وگازهاي سمي ازدودكش است در اين صورت بايد ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازكردن قسمتي از در يا پنجره تهويه در محيط ايجاد نماييد.
۱۲. ضمن ايجاد تهويه مناسب جهت آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمكن در حمام و نيز روشن كردن شعله‌هاي اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محيط داخل خانه جداً خودداري نماييد.
۱۳. اگر فضاي منزل خود را با شوفاژ و سيستم حرارت مركزي گرم مي كنيد درز بندي و بستن منافذ درها و پنجره ها به منظور جلوگيري از اتلاف حرارتي بلاملانع مي باشد اما درصورتي كه از بخاري هاي گازسوز به منظور گرمايش محيط استفاده مي كنيد حتماً مختصري تهويه از طريق در يا پنجره در فضا ايجاد نماييد و از درز بندي و بستن كامل منافذ خودداري كنيد.
۱۴. در صورت احساس علايم سردرد و سرگيجه و تهوع در مكاني كه احتمال وقوع مسموميت وجود دارد فوراً آن مكان را ترك نموده و به فضاي آزاد پناه ببريد و در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنيد.
۱۵- در صورت تداوم علايم فوق براي چند روز متوالي احتمال مسموميت خفيف با اين گاز وجود دارد كه بهتر است در اين مورد با پزشك خود مشورت كنيد.

* افراد در برخورد با موارد مسموميت با گاز مونوكسيد كربن، به اين نكات توجه نمايند: 
۱. در صورت مواجهه با مصدومان، سريعاً آن ها را از محيط خارج كنيد.
۲. پس از خارج ساختن مصدوم از محيط آلوده فوراً با اورژانس تماس بگيريد.
۳. علائم حياتي مصدومان را كنترل كنيد و از باز بودن راه هاي هوايي مصدوم اطمينان حاصل نماييد.
   
تاریخ درج1392:10:01
کلمات کلیدیمونو اکسید کربن
بازدید1199
گروهاخبار عمومي