منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 521 نفر
بازدید دیروز: 313 نفر
تعداد کل بازدید: 897978 نفر

مشاهده شماره خبر7486

عنوانتشویش اذهان عمومی با ناسالم خواندن برخی مواد غذایی
متن

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: جنگ روانی؛ استفاده برنامه ‌ریزی شده از تبلیغات به وسیله عوامل آشکاری همچون رادیو و تلویزیون‌های ماهواره‌ای و عوامل پنهانی مانند، شایعه به ویژه در فضای مجازی و به منظور تحریف عقاید، تضعیف روحیه و بی‌اعتبار کردن انگیزه‌ها و کاستن از اقتدار ملی و تزریق روحیه یاس و ناامیدی است.

به گزارش ایفدانا و به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور درخصوص شایعات منتشر شده در فضای مجازی درباره ناسالم بودن برخی مواد غذایی و به ویژه فضاسازی‌های اخیر مبنی بر ذرت‌های آلوده و مرگ و میر ناشی از آن، گفت: جنگ روانی؛ استفاده برنامه ‌ریزی شده از تبلیغات به وسیله عوامل آشکاری همچون رادیو و تلویزیون‌های ماهواره‌ای و عوامل پنهانی مانند، شایعه به ویژه در فضای مجازی و به منظور تحریف عقاید، تضعیف روحیه و بی‌اعتبار کردن انگیزه‌ها و کاستن از اقتدار ملی و تزریق روحیه یاس و ناامیدی است.

وی تاکید کرد: این روند در یک دهه اخیر با توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی مجازی و پدیده شهروند خبرنگاری آن هم طیف وسیعی از افراد با هویت نامعلوم در فضای مجازی، شدت بیشتری یافته است و البته در خوشبینانه ‌ترین حالت هم دخالت سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و همپالگی‌های آنان را نمی‌توان نادیده گرفت.

دکتر جهانپور ادامه داد: طبیعتا با توجه به دغدغه‌های عمومی در مورد سلامت، یکی از حوزه‌های اصلی محل مانور این جریانات، حوزه سلامت است و ایجاد تشویش اذهان و افکار عمومی در زمینه سلامت افراد می‌تواند موجب افزایش اضطراب اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی شود. شایعات مکرری در مورد ناسالم بودن فرآورده‌های غذایی یا ایجاد نگرانی‌های کاذب در خصوص سلامت عمومی در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته و مقابله با آن هم از یکسو اقدامات امنیتی و انتظامی است و از سوی دیگر ارتقای سواد رسانه‌ای و سواد سلامت جوامع.

وی افزود: حداقل در ۴۰ سال اخیر رقبا یا دشمنان ملت ما ناکارآمدی ابزار جنگ فیزیکی علیه ایرانیان را دریافته‌اند، لذا ابزار جنگ روانی به عنوان زمینه ‌ساز و تسهیل‌گر در سال‌های اخیر محوریت یافته است. یکی از اصول اساسی جنگ روانی هم متاسفانه جهل مخاطب است؛ زیرا مخاطبی که اطلاع کافی ندارد، به دنبال یافتن حقیقت و واقعیت نمی‌رود یا اگر به حقیقت و واقعیت هم برخورد کند، قابلیت افتراق آن از شایعه و اکاذیب را ندارد و آنچه را که پیش زمینه ذهنی عارض شده از اقدامات جنگ روانی است را ممکن است بپذیرد.

وی مهم‌ترین جنبه جنگ روانی را شکل ‌دادن به باورها و نگرش‌های ملت‌ها خواند و افزود: حال این جنگ روانی ممکن است حتی از طریق رسانه‌های رسمی نا دانسته و ناآگاهانه و به صورت شعاری نمود پیدا کند. بدون تعارف می‌گویم و قصد متهم کردن کسی را هم به طور کلی ندارم، اما اصرار بر کلیدواژه‌های عام مثل سونامی سرطان، سونامی ایدز، آلودگی مواد غذایی، آلودگی آب، مخالفت با واکسیناسیون، مرگبار بودن واکسیناسیون و ... چه بخواهیم و چه نخواهیم ازین جنس است.

دکتر جهانپور تاکید کرد: قاعدتاً هوشمندی خاصی پشت پرده این امواج هست و برای پذیرش و نهادینه کردن اکاذیب، از فناوری‌های روز در جلوه‌های ویژه و فنون خاص تصویری یا در جوامعی با فرهنگ شفاهی مانند جامعه ایرانی از جابجایی کلامی استفاده می‌شود و مخاطبین به تدریج در روند تخفیف قوای تحلیلی و احساساتی ‌تر شدن قرار می ‌گیرند تا در مواقع لزوم حتی طغیان کنند و به ویژه در حوزه سلامت، به دست خود سلامت روان خود و اطرافیان را به هم بریزند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان با تاکید بر لزوم افزایش سواد رسانه‌ای و سواد سلامت جامعه، تصریح کرد: یک روز ذرت آلوده‌ای که هرگز وارد کشور نشده، روز دیگر روغنی که همه مردم مصرف می‌کنند، جایی واکسیناسیون به عنوان بزرگ ‌ترین توفیق جامعه ایرانی در مهار بیماری‌های واگیر، آب آشامیدنی، داروی ایرانی، تولیدات داخلی، توهم سرنگ‌های آلوده تا نوعی از نوشابه و قرص استامینوفن و بکلوفن، دستاویز این جنگ روانی قرار می‌گیرد و سوای برخوردها و اقدامات انتظامی و اطلاعاتی، مهم‌ترین گام در برخورد با این معضل، مصون‌سازی جامعه در مقابل اخبار بی ‌پایه و بی‌ اساس و به ویژه با مبدا نامشخص است و در ارتقای سواد رسانه‌ ای، سواد سلامت و نیز ارتقای اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، نهادهای مسئول به ویژه نظام سلامت در این زمینه و رسانه‌های گروهی رسمی و باهویت نقش و مسئولیتی مضاعف دارند. /
تاریخ درج1398:09:02
کلمات کلیدی
بازدید401
گروهاخبار عمومي