منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 7 نفر
بازدید امروز: 43 نفر
بازدید دیروز: 587 نفر
تعداد کل بازدید: 902082 نفر

مشاهده شماره خبر7527

عنوانذخیره مواد اولیه دارویی تا یک سال آینده/تامین ۲.۵ برابری داروی آنفولانزا به نسبت سال گذشته
متن

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره اینکه ذخیره ماده اولیه دارویی به ۶ ماه تا یک سال می‌رسد، گفت: در حوزه داروهای ساخته‌شده وارداتی که به هر دلیل نمی‌توانیم آن‌ها را در کشور تولید کنیم، این ذخیره بین سه تا شش ماه است.

به گزارش ایفدانا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری سومین یادواره ایثارگران و شهدای داروسازی کشور، ‌ در پاسخ به سوالی خبرنگاران در مورد ریکال داروهای شرکت داروسازی اسوه، گفت: درباره برخی اقلامی دارویی موضوع ریکال مطرح نبود بلکه توقف مصرف داشتیم. گاهی دارویی آن‌هم در حجم بالا مورد سوال قرار می‌گیرد و گفته می‌شود دارای عوارض شدید و خطرناکی است که باید بلافاصله از سطح جامعه جمع‌آوری شود. در این زمینه باید به صحبت‌های متخصصین اعتماد کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی اظهارنظرها در مورد ریکال دارو  به دلیل رقابت‌های شرکتی با مقاصد تجارت مطرح می‌شود، عنوان کرد: در مورد اقلام دارویی این شرکت، بحث توقف مصرف مطرح بوده و بررسی‌ها در حال انجام است که به‌محض تکمیل بررسی‌ها و حصول نتیجه ، اگر لزوم جمع آور محرز شود، بدون هیچ قصور و رودربایستی آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم.

مدیریت تامین کمی و کیفی داروها با تشکیل قرارگاه

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تشکیل قرارگاه سازمان غذا و دارو، نه‌تنها استقلال سازمان غذا و دارو را کم نکرد، بلکه تمام بخش‌های درون وزارتی و حتی خارج از وزارتخانه را در اختیار سازمان غذا و دارو قرارداد تا بتوانیم حوزه تامین کمی و کیفی دارو و تجهیزات پزشکی را مدیریت کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذخایر دارویی، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه‌مان نسبت به ابتدای سال جاری و پایان سال گذشته به سطح کاملا اطمینان‌بخش رسیده است.

وی افزود: حلقه محاصره ما در تبادلات مالی و بانکی روزبه‌روز سخت‌گیرانه‌تر شده و درنهایت بی‌رحمی توسط دشمنانمان تنگ‌تر شده است؛ اما در حال حاضر ذخایر دارویی‌مان بسیار اطمینان‌بخش است و کمبود نگران‌کننده‌ای نداریم و این نتیجه تشکیل قرارگاه سازمان غذا و دارو بوده که ما را از بروکراسی نجات داده است.

ذخیره شش ماه تا یک‌ساله مواد اولیه داروها

شانه‌ساز خاطرنشان کرد: ذخیره ماده اولیه دارویی به ۶ ماه تا یک سال می‌رسد و  در حوزه داروهای ساخته‌شده وارداتی که به هر دلیل نمی‌توانیم آن‌ها را در کشور تولید کنیم، بین سه تا شش ماه ذخیره داریم. البته استثنائاتی هم وجود دارد، اما همین استثنائات هم بیشتر ازآنچه در همه کشورها دیده می‌شود، نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته‌ای که ما را تحریم می‌کنند هم کمبودهایی وجود دارد، تصریح کرد: قرارگاه سازمان غذا و دارو هم در سطح ملی و وزارتی و هم در سطح استانی و دانشگاهی خیرات و برکات زیادی داشته است. باتدبیری که وزیر بهداشت اندیشید که از تجربیات و برکات مدیریت جنگ بود.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره کمبود داروی درمان آنفولانزا و IVIG، گفت: باید توجه کرد که ایجاد توقعات غیرواقعی که با همه مشکلاتی که داریم، ‌ باوجود همه مشکلات باید داروی برند و خارجی مصرف شود و علی‌رغم اینکه تولید داخلی داریم، اما باید داروی خارجی هم وارد شود، کار خوبی نیست. در این شرایط چنین کاری اقدامی است که در خدمت و در ادامه خواست دشمن تا منافع ملی.

تامین ۲.۵ برابری داروی اُسِلتامیویر نسبت به سال گذشته

شانه‌ساز افزود: باید توجه کرد که داروی تامی‌فلو داروی برند بوده و نوع ژنریک آن اُسِلتامیویر است که تولید آن به میزان کافی در داخل کشور وجود دارد. اما تولید اولیه آن به دلیل تعلل تولیدکننده در بازه زمانی دو هفته به تاخیر افتاد، اما ما بلافاصله و قبل از آغاز موج آنفلوانزا به‌صورت فوریتی آن را وارد کردیم و در حال حاضر هم این دارو به‌وفور و حداقل ۲.۵ برابر سال گذشته در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تولید و تامین این دارو هیچ مشکلی نداریم اما به  اصرار همکاران ما در معاونت بهداشتی برای جلوگیری از ایجاد مقاومت میکروبی، داروی آنفلوانزا در مراکز خاص و توسط متخصصین خاص تجویز می‌شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت در حال حاضر دارو اُسِلتامیویر در کشور وجود دارد و نه‌تنها نگران کمبود آن نیستیم، بلکه نگران هستیم  که تاریخ انقضای بخشی از آن‌ها فرابرسد و مصرف نشود.

وی دلیل کمبود برخی داروها در بیمارستان‌های دولتی از قبیل داروی آنفلوانزا و آی‌وی آی‌جی، را بدهی بیمارستان‌ها عنوان کرد و گفت: در مورد تامین این داروها نه‌تنها کمبود نداریم، بلکه بیش‌بود هم داریم/.
تاریخ درج1398:10:14
کلمات کلیدی
بازدید412
گروهاخبار عمومي