منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 7 نفر
بازدید امروز: 200 نفر
بازدید دیروز: 464 نفر
تعداد کل بازدید: 891230 نفر

مشاهده شماره خبر7546

عنواندارو در سال ۹۹ گران نمی‌شود/ راه اندازی ۲ خط تولید انسولین خوراکی تا پایان سال
متن

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به سیاست وزارت بهداشت مبنی بر عدم افزایش قیمت داروهای مشمول دریافت ارز دولتی، گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت دارو در سال جدید نداریم و تلاش می‌کنیم قیمت‌گذاری به نحوی باشد که تولید زیان‌ده نشود.

به گزارش ایفدانا، دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری همایش تقدیر از توانمندی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: در شرایط سختی که دشمنان قصد دارند کشور را تحت فشار قرار دهند توانستیم رشد خوبی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم و نیاز کشور را تامین کنیم.

وی افزود: اکنون دانش تولید و نظارت دارو و تجهیزات پزشکی را داریم و گام‌های بلندی در این حوزه برداشته‌ایم. همچنین این توانایی را داریم که مهر تائید مصرف انسانی محصولات را صادر کنیم که خود یک دانش پیشرفته را می‌طلبد. به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم بسیاری از دارو‌ها و تجهیزات پزشکی جدید را تولید کنیم.

ارزبری ۱.۲ میلیارد دلاری داروهای بیولوژیک در گذشته

وی با اشاره به اینکه محصولات بیولوژیک ارزبری ۱.۲ میلیارد دلاری داشته اند، عنوان کرد: ۱۵ سال گذشته به تولید این محصولات ورود کرده و در شرایطی که دشمن در تلاش برای ایجاد بحران در حوزه دارو است، توانستیم با تولید محصولات از آسیب به سلامت مردم جلوگیری کنیم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه قدمت دانش تولید تجهیزات پزشکی در ایران کمتر از دارو است، گفت:  میزان خودکفایی ما در این حوزه در حد دارو نیست، اما مورد برخی از تجهیزات پزشکی دومین تولیدکننده در دنیا هستیم.

تولید ۱۸۰ قلم ماده اولیه تولید دارو در ۲ سال آینده

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در ابتدای راه، در حوزه تولید مواد اولیه دارویی سرعت ما کند بود، اما امروز گام‌های بلندی برداشته ایم و امیدواریم در ۲ سال آینده ۱۸۰ قلم ماده اولیه را در کشور تولید کنیم که باعث صرفه جویی ارزی ۲۵۰ میلیاردی می شود.

دکتر شانه ساز با اشاره به اینکه طی ۱۵ سال گذشته تعداد پروانه‌ها در زمینه داروهای طبیعی، سنتی و گیاهی از ۱۰۰ مورد به ۸۰۰ پروانه رسیده است. این حوزه در گذشته مغفول مانده بود که اکنون به نقطه قوت ما تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در این حوزه دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ورود کرده اند و در پزشکی و داروسازی نیز واحد‌های طب سنتی به پرشکان و داروسازان آموزش داده می‌شود. خوشبختانه زنجیره کامل تولید فرآورده‌های گیاهی و طبیعی از کشت تا عصاره گیری را در کشور داریم و می‌توانیم در صادرات حرف‌های بسیاری داشته باشیم.

قیمت پایین دارو قدرت رقابت را با شرکت های خارجی کاهش می دهد

وی با اشاره به اینکه  تولید دارو با قیمت پایین قدرت تولیدکنندگان داخلی را در مقایسه با رقبای خارجی کاهش می دهد، عنوان کرد: تلاش ما این است با توجیه مسئولان کشوری و حمایت از مصرف کنندگان این بخش از دارو را که صرف تبلیغات علمی می‌شود سرمایه گذاری کنیم تا اعتماد مردم را جلب کنیم. اما وظیفه تولیدکننده جلب اعتماد مردم بوده و وظیفه ما تامین و تنظیم بازار است.دارو‌های ایرانی کیفیت بالایی دارند و پایین بودن کیفیت دارو و تجهیزات پزشکی منطبق با واقعیت نیست.

تولید ۷۰ قلم داروی نانو در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید بیش از ۷۰ قلم محصول نانو، خاطرنشان کرد: همچنین رتبه دوم محصولات نانویی در کشور را ضدعفونی کننده‌ها و تمیز کننده‌ها به خود اختصاص می‌دهند که ما نظارت دقیقی بر تولید این محصولات داریم.

وی با اشاره به سیاست وزارت بهداشت مبنی بر عدم افزایش قیمت داروهای مشمول دریافت ارز دولتی، گفت: تلاش می‌کنیم قیمت گذاری دارو به نحوی باشد که تولید دارو زیان‌ده نباشد؛ چرا که در این صورت تولید، ما مشکل می‌شود و مجبور به واردات می‌شویم. اگر می‌خواستیم محصولات تولیدی را وارد کنیم میزان ارز اختصاص یافته برای دارو ۱۰.۷ برابر افزایش پیدا می‌کرد.

شانه ساز تصریح کرد: در تولید واکسن نتوانسته ایم مثل حوزه دارو و تجهیزات پزشکی موفق باشیم و فکر می‌کنم علت آن جذابیت واردات بوده است. برنامه کشور این است که واکسن پنوموکوک و روتاویروس و آنفلوانزا را تولید و وارد برنامه واکسیناسیون کشور کنیم. یکی از برنامه‌های ما تولید واکسن با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری است که این واکسن‌ها در مراحل آزمایش بالینی قرار دارد.

راه اندازی ۲ خط تولید انسولین خوراکی تا پایان سال

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: تا پایان سال از ۲ خط تولید انسولین خوراکی رونمایی خواهیم کرد.

وی درباره مصوبه هیئت وزیران مبنی بر واردات دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: برای واردات دارو تولیدکننده اجازه واردات دارو به چند کشور را نمی‌دهد و وزارت بهداشت واردات مداری را راه انداخت تا اگر دارو یا تجهیزات پزشکی را بتوان با ۲۰ درصد قیمت وارد کرد مجوز واردات به آن می‌دهیم یا در شرایطی که تولید دچار مشکل شود بتوانیم با واردات نیاز بیماران را تامین کنیم. به طور کلی تنظیم بازار و قیمت مد نظر قرار داشت./
تاریخ درج1398:11:24
کلمات کلیدی
بازدید462
گروهاخبار عمومي