منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 301 نفر
بازدید دیروز: 531 نفر
تعداد کل بازدید: 901212 نفر

مشاهده شماره خبر7589

عنوانهمه آنچه باید درمورد مصرف فرآورده های ضد عفونی کننده بدانید
متن

دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو توصیه های لازم را برای جلوگیری از بروز عوارض و مسمومیت های ناشی از ترکیبات ضد عفونی کننده اعلام کرد.

به گزارش ایفدانا، با توجه به احتمال بروز آسیب ناشی از فراورده های ضدعفونی کننده تقلبی در بازار، هنگام استفاده از این فراورده های ضد عفونی کننده رعایت نکات زیر توصیه می شود:
 
  • پیش از اقدام به ضدعفونی دستها و سطوح، باید به موارد مصرف و نحوه استفاده از فرآورده های ضد عفونی کننده توجه گردد و اطمینان حاصل شود که محصول، دارای اعتبار و مجوز لازم می باشد.
 
  • قبل از استفاده از فرآورده های ضدعفونی کننده، باید به مشخصات روی برچسب و بسته بندی آن دقت شود. استفاده از فرآورده دقیقاً باید بر اساس مندرجات روی برچسب باشد و ضمن مطالعه نمادها و توصیه های هشدار دهنده بر روی بسته بندی (مانند قابلیت اشتعال، عدم اختلاط با دیگر ترکیبات، ممنوعیت استفاده در برخی سطوح، شرایط ذخیره و نگهداری در دما و فضای مناسب)، اقدامات اولیه در هنگام تماس اتفاقی فرآورده با پوست، چشم، دهان و استنشاق احتمالی آن بررسی شود.
 
  •  قبل از استفاده از فرآورده های ضدعفونی کننده، باید روش سمیت زدایی مندرج بر روی بسته بندی (سمیت استنشاقی، پوستی و یا خوراکی) و عوارض احتمالی ناشی از مصرف بیش از حد یا نادرست آن مطالعه گردد.
 
  • باید دقت شود که فرآورده ضدعفونی کننده برای چه نوع مصرفی اعم از خانگی یا صنعتی و یا استفاده برای سطوح یا پوست تهیه شده است و به طور کلی باید نحوه مصرف فرآورده به خوبی مطالعه و بر طبق آن عمل شود.
 
  • به طور کلی هنگام استفاده از فرآورده های ضد عفونی سطوح، باید دقت شود که ضمن استفاده از دستکش، درصورت امکان ماسک و کفش محافظ، فضا به خوبی تهویه شود و پنجره ها برای جریان هوای تازه باز باشد چراکه بسیاری از گازهای منتشره از این فرآورده ها سمی، آزار دهنده و خطرناک است.
 
  • از جمله عوارض مصرف بیش از حد و تماس مکرر ترکیبات ضدعفونی کننده با پوست بدن، ایجاد خارش، خشکی، قرمزی و اگزمای پوست می باشد.
 
  • از جمله عوارض مصرف بیش از حد و تماس مکرر ترکیبات ضدعفونی کننده با سیستم تنفسی انسان و استنشاق بخارات مربوط به این فراورده ها، بروز تنگی نفس، سرفه، خارش و سوزش ته حلق و آبریزش بینی می باشد. توصیه می شود برای پیشگیری از این عوارض، ترکیبات ضدعفونی کننده در محیط دارای تهویه، همراه با ماسک استفاده شود و از اختلاط این مواد با آب داغ و یا هر ترکیب ضدعفونی کننده و یا شوینده ای خودداری شود.
 
  • بر اساس مستندات علمی موجود و توصیه های صاحب نظران علم پزشکی، در حال حاضر بهترین و کم خطرترین روش برای ضدعفونی دستها در خانه و محیط کار، شستشوی دست ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و مطابق با روش های آموزش داده شده به نحوی می باشد که پس از مرطوب نمودن دست ها، کف و پشت دست، فاصله انگشتان و مچ دست کاملاً به آب و صابون آغشته و به مدت ۲۰ ثانیه شست و شو داده شود.
 
  • بهتر است شستشوی دست ها قبل، حین و بعد از تهیه و خورد غذا، تماس با بیماران، و به طور کلی بعد از تماس با سطوح عمومی (دستگیره درب، میز و پیشخوان، نازل پمپ بنزین، سبد خرید، دستگاه های خود پرداز و...)، سطل زباله و سرویس بهداشتی صورت گیرد.
 
  • چنانچه به هر دلیلی امکان دسترسی به آب و صابون وجود نداشته باشد، درصورتیکه آلودگی زیادی (خصوصا مواد چربی) در سطح پوست دست نباشد، می توان به صورت جایگزین از محلول های الکلی حاوی اتانول با غلظت (حداقل ۶۰٪ درصد) اقدام به ضد عفونی دستها نمود به نحوی که پس از آغشته کردن کامل دستها به الکل، اجازه داده شود تا محلول الکلی به مدت ۲۰ ثانیه روی سطح پوست بماند و خود به خود تبخیر و خشک شود.
 
  • بر اساس گزارشات به دست آمده، متاسفانه موارد متعددی از فرآورده های ضد عفونی کننده تقلبی در بازار توزیع شده است. به دلیل مشکل بودن تشخیص فرآورده های تقلبی از سالم، ضروری می باشد فرآورده های ضد عفونی کننده از مراجع رسمی و قانونی، مانند داروخانه ها و فروشگاه های زنجیره ای معتبر تهیه شود.
 
  • مشاهده شده است که فرآورده های الکلی تقلبی، یا حاوی متانول می باشند و یا درصد اتانول موجود در آنها بسیار پایین است و اثز ضدعفونی کنندگی ندارد.
 
  • استفاده از فرآورده های الکلی تقلبی برای ضد عفونی بسیار خطرناک است. چرا که اولا متانول اثری در ضد عفونی کنندگی ندارد و ثانیا متانول ترکیبی سمی است که جذب پوستی دارد و در صورت مصرف خوراکی به اشتباه منجر به کوری و مرگ می شود.
 
  •  بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل طبی (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از الکل همراه است.
 
  •  با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای  معتبر بین المللی، هیچ گونه توصیه ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح (مانند: دستگیره در، میز کار، کف و...) وجود ندارد.
 
  • برای ضدعفونی کردن دست کودکان بهتر است از آب و صابون استفاده شود و چنانچه نیاز به استفاده از فرآورده های الکلی می باشد، لازم است کودکان زیر ۶ سال این مواد را در حضور یک فرد بزرگسال استفاده نمایند تا از بروز مسمومیت خوراکی اتفاقی پیشگیری شود.
 
  • بهتر است از استفاده محلولهای الکلی به صورت پوستی در نوزادان جدا اجتناب شود، چراکه به عدم تکامل پوست نوزادان، الکل به مقدار زیادی از سطح پوست جذب می شود و احتمال بروز مسمومیت در نوزادان را افزایش می دهد.
تاریخ درج1399:02:03
کلمات کلیدی
بازدید408
گروهاخبار عمومي