منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 213 نفر
بازدید دیروز: 401 نفر
تعداد کل بازدید: 890779 نفر

مشاهده شماره خبر7596

عنوانداروخانه‌ها و ترکش‌های کرونایی
متن
در روزهای کرونازده، هرکدام از بخش‌های سلامت کشور به‌گونه‌ای با کرونا درگیر بوده‌اند و طبیعتا داروخانه‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با توجه به اینکه مرکز توزیع اقلام دارویی داروخانه‌ها هستند، داروسازان جزء اقشاری بودند که با مراجعه‌کنندگانی که خانواده آنها درگیر کرونا بودند، ارتباط داشتند و در روزهای نخست شیوع کرونا در کشور تمام تجهیزاتی که برای پیشگیری و مقابله با این ویروس عنوان شده بود، از سوی مردم از داروخانه‌ها خریداری شد. در روزهای ابتدایی با هجوم مردم برای تهیه اقلام بهداشتی، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده به‌سرعت و در سه روز در داروخانه‌ها به انبار خانه‌ها رفت و کمیاب شد و تقریبا روی شیشه تمام داروخانه‌ها می‌شد یک جمله ثابت را دید؛ «ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده نداریم». ‌همین ماجرا باعث درگیری میان مردم و کارکنان مراکز دارویی شد؛ آنها باورشان نمی‌شد کسانی که با ماسک و دستکش پشت پیشخوان داروخانه هستند،‌ برای توزیع چیزی در بساط نداشته باشند.

محمدباقر ضیا، رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به نقش داروسازان در حمایت از مردم و بیماران در زمان رویارویی با کرونا اظهار کرد: داروسازان، به‌صورت روزانه و در سراسر کشور، مرتب و مستمر پاسخ‌گوی مراجعات مردمی بودند، آن‌هم در شرایطی که خودشان از اسباب مراقبت شخصی، بی‌بهره بودند.

وی افزود: 13 هزار داروخانه در سراسر کشور به‌عنوان پایگاه‌های قابل اعتماد نظام سلامت، هرگز ارائه خدمات خود را به مردم متوقف نکردند، این در حالی بود که بسیاری از حوزه‌های درمانی، تعطیل بودند. در این مدت، علاوه بر نگرانی بابت سلامت پرسنل شاغل در داروخانه‌ها، فشار اقتصادی بر بدنه داروخانه از ابعاد مختلف نیز افزایش پیدا کرد، اما متأسفانه نظام بانکی و نظام دارویی کشور تاکنون همراهی مناسبی با داروخانه‌ها نداشته‌اند.

ضیا در ادامه تصریح کرد: ‌اکنون که وضعیت تولید ماسک و اقلام شوینده بهتر از روزهای آغازین شیوع کروناست، فرصت مناسبی است که با آسیب‌شناسی فرایند توزیع این اقلام در دو ماه گذشته، درباره ضرورت بهینه‌سازی شبکه توزیع، بررسی بیشتری انجام شود. هرچند کشور در حوزه دارو، دارای شبکه توزیع نظام‌مند و قابل رصد است، اما متأسفانه عدم تمرکز مدیریتی در زنجیره تأمین و توزیع سایر کالاهای پزشکی، ماسک، شوینده‌ها، الکل و... در ماه‌های آغازین شیوع کرونا، سبب شد اختلالاتی در نظام توزیع ایجاد شود و متأسفانه ناکارآمدی شبکه توزیع، به نام داروخانه‌ها ثبت شد.

او با تأکید بر ضرورت شفاف‌سازی شبکه توزیع اقلام مورد نیاز مردم، ادامه داد: باید زنجیره توزیع، کاملا شفاف و قابل رصد شود. کشور به شبکه توزیع نظام‌مند و ساختاریافته نیاز دارد و این واقعیتی است که باید در فرصت‌های پیشین به آن توجه می‌شد و به‌عنوان یک زیرساخت اصلی برای آن سرمایه‌گذاری می‌کردند. وی ادامه داد: کشور باید به سمت بهره‌برداری از مدل‌های مدرن توزیع گام بردارد و زنجیره پخش تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی باید ساختارمند شوند و امیدواریم بعد از غلبه بر کرونا، مسئولان فراموش نکنند و راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ و رسمی پخش تجهیزات پزشکی را تسریع کنند. او با اشاره به ضرورت تدبیر درباره شبکه توزیع تأکید کرد: آنچه ضرورت دارد آن است که همه حلقه‌های زنجیره تأمین کالاهای پزشکی، فراورده‌های ضدعفونی، از کارخانه تا داروخانه، نظام‌مند و قابل رصد باشند. باید کاری کرد که ورودی‌ها و خروجی‌های سیستم شفاف و مشخص باشد و در این خصوص از شرکت‌های توزیع که زیرساخت مناسب دارند، بهره‌برداری شود تا جلوی مغایرت‌ها گرفته شود. در عصر اینترنت و الکترونیکی‌شدن امور، شرم‌‌آور است که نتوانیم این زنجیره را ساماندهی کنیم. به گفته ضیا قطعا اگر چنین شبکه رسمی و قابل نظارتی در حوزه اقلام پزشکی و دندان‌پزشکی شکل بگیرد، بسیاری از دغدغه‌ها از قبیل قاچاق معکوس تجهیزات پزشکی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، توزیع اقلام فاقد اصالت و... به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کرد. او با تأکید بر اینکه شبکه توزیع ناکارآمد است، افزود: کشور مانند حوزه دارو به یک شبکه توزیع نیاز دارد که به‌صورت نظام‌مند و قابل رصد، اقلام پزشکی، ماسک‌ها، الکل و اقلام آزمایشگاهی را در سراسر کشور پخش کند. او در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه درحال‌حاضر بار همه کاستی‌ها و سوءعملکردها را همکاران ما در داروخانه‌ها به دوش می‌کشند که در جایگاه پاسخ‌گویی مستقیم به بیماران و مراجعه‌کنندگان هستند، این در حالی است که داروسازان با تمام وجود، تمام توانمندی‌های خود را به کار گرفته‌اند و در خدمت به مردم، از هیچ کمکی مضایقه نکرده‌اند. کرونا باعث شد داروخانه‌ها بیش از پیش با تنگنای مالی مواجه شوند، پیش‌تر دکتر فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان، عنوان کرده بود:‌ در دوران قرنطینه مطب‌ها بسته بودند و بر همین اساس دارویی تجویز نمی‌شد که قرار باشد نسخه‌ای پیچیده شود و داروخانه گردش مالی داشته باشد. درعین‌حال در هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا که در نیمه اول و دوم اسفندماه بود، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده هم در دسترس نبود و داروخانه‌ها از فروش این مواد و فروش ماسک و دستکش هم منع شدند. این موضوع باعث شد داروخانه فقط برای فروش داروهای معمولی و داروهای اورژانسی مردم باز بمانند و نسخه‌ای برای پیچیدن نبود و درعین‌حال کالاهای حفاظتی در برابر کرونا را هم برای عرضه در اختیار نداشتند؛ بنابراین عملا داروخانه‌ها مجبور بودند نزدیک دو ماه را بدون اینکه درآمدی داشته باشند، باز باشند تا مردم سرگردان نشوند و بتوانند داروهای اورژانسی مورد نیازشان را تأمین کنند. تصور می‌شود که داروخانه‌ها از دوران قرنطینه آسیب ندیده‌اند، درحالی‌که آسیب داروخانه‌ها بیش از مشاغلی بوده که در دوران قرنطینه تعطیل بوده‌اند. بر همین اساس بسیاری از داروخانه‌ها تعداد چک‌های برگشتی‌شان افزایش یافته است. شرکت‌های پخش آماری را از داروخانه‌هایی که چک برگشتی دارند، ارائه می‌دهند؛ می‌بینیم که چک‌های برگشتی داروخانه‌ها رو به صعود است و در ماه‌های اسفند و فروردین رکوردی را در این زمینه داشته‌ایم.

تاریخ درج1399:02:24
کلمات کلیدی
بازدید427
گروهاخبار عمومي