منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 344 نفر
بازدید دیروز: 401 نفر
تعداد کل بازدید: 890910 نفر

مشاهده شماره خبر7689

عنوانرفع کمبود شیرهای خشک/ شیرخشک‌های خاص از طریق سامانه «حامی» توزیع می‌شوند
متن

رئیس اداره شیر خشک های رژیمی و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر کمبودی در شیرخشک های مربوط به بیماران متابولیک وجود ندارد.


 به گزارش ایفدانا و به نقل از خبرگزاری فارس، بهادر صیدمحمدیان، درخصوص وضعیت توزیع و تامین شیرهای خشک در کشور گفت: شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه تحت نظارت اداره کل امور فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل دو دسته هستند، یک دسته شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه یارانه‌ای و دسته دیگر شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه غیر یارانه‌ای که مشمول ارز رسمی هستند و هر دو دسته جنبه درمانی دارند.

وی افزود: برای تامین این فرآورده ها، سالانه فراخوانی از سوی سازمان برگزار می‌شود و شرکت‌های تامین کننده در فراخوان شرکت کرده و مطابق اعلام نیاز سازمان اقدام به تامین براساس تفاهم‌نامه می‌کنند.با توجه به اینکه عمر قفسه‌ای فرآورده‌ها ( مدت زمانی که محصولات مصرفی نظیر مواد غذایی یا داروها از تاریخ تولید قابل مصرف هستند) طولانی نیست، بنابراین برنامه‌ریزی تامین، به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌شود. این کار باعث جلوگیری از امحای فرآورده و هدر رفت ارز می‌شود.

صیدمحمدیان ادامه داد: لازم بذکر است برنامه ریزی بصورتی بوده که انبار سازمان باید در هر مرحله واردات دارای ذخیره ۴ ماهه باشد تا خطر کمبود بیماران را دچار مشکل نکند. همچنین جلسات بازخوانی بصورت ماهانه با شرکت های تامین کننده برگزار می شود و کنترل موجودی و برنامه ریزی مرحله بعد واردات و ثبت سفارش ها در این جلسات تعیین می شود.

 رئیس اداره شیر خشک های رژیمی و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو اقدام به ایجاد تنوع در تامین شیرخشک‌های متابولیک کرده است ( بصورتی که برای هر بیماری ۳ برند وجود دارد و در هر صورت بیمار بدون شیر نخواهد ماند) در حال حاضر کمبودی در شیرخشک های مربوط به بیماران متابولیک وجود ندارد و  با توجه به مشکلات تخصیص ارز و همین‌طور شیوع بیماری Covid-۱۹ حمل و نقل زمینی این فرآورده‌ها با مشکل رو به رو شده بود که سازمان برای رفع مشکل به محض اعلام شرکت های وارد کننده از طریق امور بین الملل و وزارت امور خارجه اقدام به حل مشکل بسته شدن مرز ها و عدم امکان ترخیص محموله نمود. همچنین برای رفع مشکل حمل زمینی نیز از راه های جایگزین مانند حمل دریایی و هوایی اقدام شده است.

وی گفت: شیرخشک‌های متابولیک از طریق نسخه الکترونیکی که پزشک در سامانه حامی برای بیمار ثبت می‌کند، توزیع می‌شود؛ به این ترتیب که نسخه به کارتابل بسته بندی در انبار ارسال شده و پس از آماده سازی بسته به صورت پستی به درب منزل بیمار می‌رسد، این سامانه از سال ۱۳۹۳ راه اندازی شده و پزشکان و بیماران در آن ثبت نام کرده‌اند و پرونده الکترونیک برای بیمار تشکیل می‌شود و بیمار پس از تشکیل پرونده الکترونیک و تایید پزشک اقدام به دریافت این فرآورده ها که بعضا تنها منبع تغذیه ای بیماران هستند، می‌کند.

 رئیس اداره شیر خشک های رژیمی و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: پیش از راه اندازی این سامانه شاهد مصرف بی‌رویه این فراورده ها بودیم، همچنین تعداد پزشکانی که می‌توانستند در این سامانه ثبت نام کنند مشخص نبودند و الگوی مصرف این محصولات وجود نداشت که با راه‌اندازی این سامانه مصرف بی رویه مهار شد و اکنون مطابق نیاز کشور این محصولات تامین می‌شود.

به گفته صیدمحمدیان، در حال حاضر تعداد ۳۰۰ فوق تخصص،  ۲۱۱۵۳ نفر بیمار(شامل آلرژی و بیماری های متابولیک) و بیش از ۱۰۰ نوع از شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه در سامانه حامی ثبت شده است.

 
میزان مورد نیاز فراوره برای هر بیمار در هر رده سنی توسط کمیته پزشکان مشخص می شود و بیشتر از سقف مجاز تجویز نمی‌شوند. این فراورده ها پس از ترخیص از گمرک، به خطوط الصاق برچسب‌ اصالت وارد شده و پس از شناسه گذاری وارد چرخه توزیع می‌شوند.

 وی افزود: برای شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه مشمول ارز دولتی نیز بازخوانی ماهانه انجام می‌شود و شرکت‌ها میزان واردات محصولات خود را به ما اعلام می‌کنند.

 رئیس اداره شیر خشک های رژیمی و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو ادامه داد: با توجه به اهمیت ویژه تامین شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه برای کودکان وابسته به این فرآورده ها از مسؤولین بانک مرکزی درخواست کرده ایم تخصیص ارز این فرآورده های در اولویت قرار دهند تا وقفه ای در تامین به وجود نیاید.

صیدمحمدیان افزود: در سامانه حامی سه فراورده نئوکیت، الکیر و پرکومیدا، داریم که جزو شیرخشک‌های رژیمی دسته آلرژی بوده و در داروخانه توزیع می‌شوند . سرپرست بیماران پس از صدور نسخه الکترونیک توسط پزشک و دریافت پیامک حاوی کد نسخه الکترونیک به داروخانه‌های منتخب استان‌ها مراجعه می نمایند و سهمیه خود را دریافت می‌کنند.

وی عنوان کرد: لازم بذکر است به جز انبار سازمان غذا و دارو هیچ کسی دسترسی به محصولات یارانه‌ای را ندارند تا مانع سو استفاده سودجویان شویم. این محصولات در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شوند به طور مثال در شهر تهران این فراورده در داروخانه ۲۹ فرودین توزیع می‌شود و به زودی در داروخانه دیگری در منطقه رسالت نیز توزیع خواهد شد.

رئیس اداره شیر خشک های رژیمی و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو افزود: درحال حاضر غذاهای ویژه مختص بیماران متابولیک از ۴ کمپانی دنیا تامین می‌شود. با توجه به اینکه میزان مصرف این فرآورده در دنیا کم است لذا تولید آنان مقرون به صرفه نیست و واردات صرفا از کشورهای معتبر دنیا انجام می شود ولی با این وجود فراخوان هایی برای تولید به شرکت های تولید کننده و فن آور ارسال می شود که در این راستا حمایت ستاد توسعه فن آوری ریاست جمهوری نیز جلب شده است.

وی گفت: اطلاعات مصرف کنندگان شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه غیر یارانه ای نیز توسط داروخانه های کل کشور در سامانه HIX ثبت می شوند که در حال تشکیل بانک اطلاعاتی این دسته نیز می باشیم.

لازم بذکر است با توجه به وجود مشابه تولید داخل برای فرآورده های وارداتی غیر یارانه ای، کمبودی در این زمینه وجود ندارد/.
 
تاریخ درج1399:06:17
کلمات کلیدی
بازدید500
گروهاخبار عمومي