منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 8 نفر
بازدید امروز: 310 نفر
بازدید دیروز: 464 نفر
تعداد کل بازدید: 891340 نفر

مشاهده شماره خبر7727

عنوانعضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» مطرح کرد: گلایه از انحصار در فروش دارو
متن
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» مطرح کرد: گلایه از انحصار در فروش دارو

تحریم های آمریکا علیه کشورمان این روزها اقتصاد ایران را در همه عرصه ها هدف قرار داده است. اقتصاد کشور به خصوص به علت محدودیت در مراودات مالی که اخیرا توسط کاخ سفید اعمال شده، دستخوش تغییرات و فراز و فرودهای متعددی شده است. تلخی ماجرا این است که این تحریم ها بیمار و غیربیمار نمی شناسد و بیم آن می رود که به زودی این شرایط بر توزیع دارو در کشور نیز اثرات منفی بیشتری داشته باشد.

 البته پیش تر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفته بود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود، بنابراین این طور تصور می شود که شاید تحریم ها اثر کمتری بر سیستم تولید و توزیع کشور داشته باشد. این روزها اما داروخانه داران با مشکلات زیادی روبه رو هستند و گردش اقتصادی داروخانه ها با مشکلات متعددی روبه رو شده به نحوی که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند بسیاری از آنها به سمت ورشکستگی پیش می روند. جدیدترین مشکلی که برخی داروخانه ها با آن مواجه شده اند این است که وزارت بهداشت تصمیم گرفته فروش برخی اقلام دارویی خاص در داروخانه های منتخب صورت بگیرد و این اتفاق بر کسب وکار سایر داروخانه ها تاثیراتی خواهد داشت.

 تبعات توزیع دارو در داروخانه های منتخب

دکتر حمید خیری مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران و عضو هیات مدیره این انجمن در مورد این تصمیم و تبعات آن با خبرنگار روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت وگو و تاکید کرده با این شرایط برای مردم و داروخانه داران مشکلاتی به وجود خواهد آمد. او در این خصوص گفت: «نظر انجمن داروسازان این است که این تصمیم باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. با توزیع برخی داروهای خاص بین داروخانه های منتخب، دسترسی مردم به این مراکز کاهش پیدا می کند و نیازمندان دارو باید مسافت بیشتری را برای خرید صرف کنند. این اتفاق باعث هجوم مردم و شلوغی داروخانه های منتخب نیز خواهد شد که طبیعتا وقت بیشتری از آنها خواهد گرفت. از سوی دیگر این کار باعث تضعیف اعتبار داروخانه های محلی نیز خواهد شد چراکه با نداشتن دارو اعتبار آنها زیرسوال خواهد رفت.این درحالی است که این داروخانه ها با دقت کار می کنند و با فروش این قبیل داروها به اقتصاد آنها کمک خواهد شد.»

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان در ادامه پیشنهاد خود در این خصوص را ارائه داده و می گوید: «انجمن داروسازان معتقد است اگر توزیع این گونه داروها به صورت چرخشی درتمام داروخانه ها صورت بگیرد هر دو طرف یعنی خریدار و فروشنده سود خواهند کرد. علاوه بر این اگر سیستم چرخشی باشد با توجه به مکانیزه بودن کنترل دارو مشکلی نیز به وجود نخواهد آمد. ما امیدوار هستیم مسوولان در وزارت بهداشت به این شکل ادامه بدهند تا به شرایط فعلی داروخانه داران توجه بیشتری شود.»

خیری در ادامه وضعیت گردش اقتصادی داروخانه های بخش خصوصی را نامطلوب دانست و گفت: «بالغ بر ۶۰ درصد بازار دارویی در اختیار بخش دولتی است و کمتر از ۴۰ درصد بازار را بخش خصوصی تشکیل می دهد که این امر سبب تضعیف و اقتصاد بیمار داروخانه های بخش خصوصی شده است.»

 ماجرای واکسن آنفلوآنزا

پیش بینی می شد که با آغاز فصل پاییز و کاهش دمای هوا، موج شیوع ویروس آنفلوآنزا گسترش پیدا کند. این اتفاق در کنار شیوع کرونا باعث ایجاد نگرانی هایی شد. خیلی ها برای در امان ماندن از شر آنفلوآنزا تصمیم گرفتند این واکسن را تهیه و تزریق کنند تا بلکه احتمال درگیر شدن بدن با کرونا را کاهش دهند. اما مردم هر چه به داروخانه ها سر می زدند با دست خالی آنجا را ترک می کردند. البته این مشکل متوجه داروخانه داران نبود و ظاهرا دولت برای واردات این واکسن با ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی داشته که منجر به ورود محدود آن به کشور شده است. مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان در این مورد نیز گفت: «مسوولان ابتدا اعلام کردند ۲ میلیون دوز وارد می شود اما در ادامه گفتند ۱۶ میلیون دوز خریداری شده است. به هر حال تقاضا برای دریافت این واکسن در کشور بالا رفته است اما در این میان افرادی مثل بیمارهای خاص، زنان باردار، افراد مسن، کودکان و کادر سلامت در اولویت هستند. مدتی پیش اعلام شد این مقدار واکسن خریداری شده به مجلس تحویل داده شده است اما حالا من مطلع نیستم که این واکسن ها به نظام پزشکی پس داده شده یا خیر. اما چیزی که من می توانم بگویم این است که هنوز هیچ واکسن آنفلوآنزایی تحویل داروخانه ها نشده است. شرایط توزیع آن هم هنوز نامشخص است اما بهتر است این کار مثل قبل توسط داروخانه ها انجام شود.»

 وسایل بهداشتی و ماسک

اما شیوع کرونا باعث افزایش تقاضا برای استفاده از وسایل بهداشتی و ضدعفونی کننده ها مثل الکل شده است. تهیه ماسک هم این روزها جزو اولویت های خانواده ها شده است. این درحالی است که این اقلام در ابتدا در داروخانه ها به شکل مناسبی توزیع نمی شد. حمید خیری در این خصوص نیز گفت: «در ابتدای شیوع کرونا خیلی ها غافلگیر شدند بنابراین تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده محدود بود. به همین دلیل مردم به داروخانه ها مراجعه می کردند اما موفق به تهیه آنها نمی شدند. اما در ادامه تولید آنها افزایش پیدا کرد و حالا خوشبختانه ماسک و الکل و ژل های ضدعفونی با قیمت های مصوب در داروخانه ها به فروش می رسد. این درحالی است که انواع تقلبی آنها در خارج از محیط داروخانه ها به فروش می رسد. اما داروخانه ها در قبال چیزی که به فروش می رسانند مسوولیت دارند و باید پاسخگو باشند. به این ترتیب مردم با خرید از داروخانه ها خیالشان بابت سلامت این قبیل وسایل راحت خواهد بود.»

تاریخ درج1399:07:23
کلمات کلیدی
بازدید588
گروهاخبار عمومي