منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 7 نفر
بازدید امروز: 206 نفر
بازدید دیروز: 463 نفر
تعداد کل بازدید: 900586 نفر

مشاهده شماره خبر7743

عنوانجزئیات عرضه داروهای ترک اعتیاد در داروخانه‌ها/ فروش متادون در مراکز ترک اعتیاد ممنوع شد؟
متن

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره عرضه و توزیع دارو‌های ترک اعتیاد در داروخانه‌ها توضیح داد.

به گزارش ایفدانا و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر سید حیدر محمدی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره عرضه داروهای تحت کنترل برای ترک اعتیاد در داروخانهها و اعتراض درمانگران اعتیاد اظهار کرد: سازمان غذا و دارو شهریور ماه مصوبه جدیدی درباره توزیع و عرضه داروهای ترک اعتیاد ابلاغ کرد که بر این اساس،  داروهای آگونیست درمان اعتیاد علاوه بر داروخانه های بیمارستانی و مراکز ترک اعتیاد، در داروخانه های دارای شرایط اختصاصی هم توزیع و عرضه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای مراکز  MMT در عرضه داروهای تحت کنترل ایجاد نشده است، گفت: با این مصوبه سازمان غذا و دارو، روانپزشکانی که مراکز ترک اعتیاد ندارند هم می توانند برای بیماران خود داروهای تحت کنترل تجویز کنند و بیماران هم می توانند داروهای مورد نیازشان را از داروخانه های منتخب تامین کنند.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  یادآوری کرد: البته باید توجه داشت که مطابق بند ۸ مصوبه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر مورخ ۱۵ مرداد ماه ۹۸ به منظور تفکیک ارائه «خدمات درمانی» از فرایند «توزیع دارو» و بر اساس نتایج بدست آمده از طرح آزمایشی و با هدف جلوگیری از نشت و انحراف در توزیع دارو به ویژه متادون و ساماندهی انتخاب نوع و شکل مناسب داروهای تجویزی، مقرر شده است توزیع داروهای آگونیست درمان اعتیاد از طریق داروخانه های منتخب صورت پذیرد اما سازمان غذا و دارو برای اینکه کسب و کار مراکزMMT دچار  اختلال نشود، مجوز عرضه داروهای آگونیست در این مراکز را ملغی نکرده است.

محمدی درباره علل تصویب عرضه داروهای ترک اعتیاد در داروخانه ها در ستاد مبارزه با موادمخدر و با اشاره به اسیب‌های احتمالی عرضه این داروها در مراکز MMT گفت: نفس عمل واحد بودن تجویز کننده، فروشنده و مکان مصرف فسادآور است، زیرا پزشک تجویز کننده به دلیل ذینفع بودن در فروش دارو ، القای مصرف را برای بیمار بوجود می آورد و حتی این احتمال وجود دارد داروهایی که تاریخ انقضای آنها به زودی منقضی می شود، مازاد بر نیاز بیمار تجویز کند و این عرضه داروهای تحت کنترل به شدت دارای تعارض منافع برای پزشکان موسس مراکز ترک اعتیاد است.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: از طرفی باید توجه داشت که مطابق قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشت و درمان عرضه دارو صرفاً می بایست در داروخانه و تحت نظر مسئول فنی داروساز صورت پذیرد و هیچ پزشکی حق عرضه دارو در مطب را ندارد.

محمدی با اشاره به انحصارطلبی برخی پزشکان فعال در مراکز ترک اعتیاد گفت: به نظر می رسد، پزشکانی که در مراکز ترک اعتیاد فعالیت می کنند به دنبال انحصار طلبی هستند چراکه قرار نیست فعالیت آنها متوقف شود بلکه پزشکانی که مراکز ترک اعتیاد ندارند هم از این پس می توانند داروی ترک اعتیاد تجویز کنند. 

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به شرایط داروخانههای عرضه کننده داروهای ترک اعتیاد اشاره کرد و افزود: ضوابط سخت گیرانه ای برای توزیع و عرضه داروهای ترک اعتیاد در داروخانه ها تعیین کرده‌ایم و فقط داروخانه‌هایی که شرایط عرضه را کسب کنند با تایید معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی می توانند داروهای آگونیست را عرضه کنند.

وی ادامه داد: داروخانه باید دارای یک اتاق ۱۲ متری باشد، داروخانه گاو صندوق و دوربین امنیتی داشته باشد تا امنیت به طور کامل حفظ شود و دوربین مداربسته و فضای مجزا برای نگهداری داروها در داروخانه ها وجود داشته باشد و این داروها در گیشه مجزا عرضه شوند، هم چنین داروخانه باید مجهز به سیستم کنترل دما، رطوبت و سیستم اطفاء حریق و ... باشد و در این صورت به داروخانه اجازه داده می‌شود تا تحت نظر دانشگاه داروی ترک اعتیاد را عرضه کند.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  با بیان اینکه متاسفانه مصرف متادون در چهار سال اخیر که دارو در مراکز ترک اعتیاد عرضه شده، چهار برابر شده است، گفت: اکنون شاهد نشت داروهای ترک اعتیاد از مراکز MMT به بازار سیاه هستیم، برای رصد وجلوگیری از نشت داروهای ترک اعتیاد از داروخانه ها به بازار سیاه سامانه تی تک سازمان غذا و دارو مورد استفاده قرار می گیرد و به محض اینکه دارویی در بازار سیاه کشف و ضبط شود می توان به سرعت داروخانه عرضه کننده و فرد معتادی که داروی خود را در بازار سیاه فروخته شناسایی و با فرد متخلف برخورد کرد.

وی درباره جلسه مدیران سازمان غذا و دارو با اعضای کمیسیون بهداشت و خبر منتشر شده مبنی بر مخالفت کمیسیون بهداشت با توزیع و عرضه این داروها در داروخانه ها گفت: اعضای کمیسیون بهداشت با موضوع مخالفت نکردند و مقرر شد تا موضوع بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره بیان کرد: در سالهاي اخير بحث دسترسي بيماران به داوهاي تحت كنترل در مجامع بين المللي مطرح شده و از طرف WHO , INCB ,UNODC به كشورهاي عضو كنوانسيون  هاي سه گانه مواد و داروهاي تحت كنترل آموزش هايي داده شده و جلسات متعددي تشكيل شده است.

وی افزود: در اين جلسات با اشاره به اينكه حدود ٨٣ در صد از جمعيت جهان دسترسي مناسبي به داروهاي تحت كنترل ندارند بر اين نكته تاكيد شده است كه دولت هاي عضو تمام تلاش خود را براي بهبود دسترسي بيماران واقعي به داروهاي تحت كنترل بكار بگيرند به نحوي كه كنترل هاي اعمال شده در توزيع اين داروها ضمن جلوگيري از سومصرف اين داروها مانعي براي دسترسي بيمار واقعي به اين داروها ايجاد نکند. 

محمدی گفت: در همين چارچوب بر آن شديم كه در مكانيسم توزيع داروهاي تحت كنترل تغييراتي ايجاد بكنيم تا بلكه دسترسي را بهبود ببخشيم كه منجر به تدوين اين ضابطه جديد شد. در گزارش های موجود يا در جلسات بين المللي هيچ اشاره اي به مراكز خاصي براي توزيع داروهاي تحت كنترل نشده است و فقط از دولت ها خواسته شده كه با توجه به زيرساخت ها و ظرفيت هاي موجود در هر كشوري الزامات و بستر مناسب توزيع داروهاي تحت كنترل فراهم شود.
تاریخ درج1399:08:15
کلمات کلیدی
بازدید542
گروهاخبار عمومي