منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 477 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 899317 نفر

مشاهده شماره خبر7807

عنوانوزیر بهداشت در مراسم آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا: ایران در بهار آینده یکی از مهم‌ترین و بهترین واکسن سازهای جهان خواهد شد
متن

وزیر بهداشت با بیان اینکه تا آخر اسفند تعداد قابل توجهی از گروه‌های آسیب پذیر، کادر درمان و بقیه را واکسینه می‌کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بهار آینده یکی از مهم‌ترین و بهترین واکسن سازهای جهان خواهد شد.

به گزارش ایفدانا، دکتر سعید نمکی در مراسم آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا که امروز در سالن تربیت بدنی صنایع دفاع برگزار شد، با درود بر روح شهدای مدافع حرم، حریم و سلامت و درود ویژه بر روح شهید دکتر فخری‌زاده، اظهار کرد: بنده به دوستانم گفتم یک روز واکسن به عنوان پدیده موثر در این بیماری کارساز خواهد بود؛ واکسن سازهای بزرگ دنیا به ما واکسن نخواهند داد؛ شان ما هم دست به بیرون از این مرزها دراز کردن نیست؛ ما باید بر پای خود بایستیم و دعوت کردم از همه آنهایی که در این عرصه می‌توانند کار کنند و توفیق یافتم که در یکی از این جلسات اتاق من منور به حضور دکتر کریمی و دکتر شهید فخری‌زاده شد؛ واکسن سازی با همه کارهای دنیا متفاوت است و خود یک دنیای تازه است. مطالعه کردیم و به یک چارچوب با انستیتو رازی، بنیاد برکت و برخی شرکت های دانش بنیان رسیدیم تا در پلتفرم‌های مختلف واکسن سازی را آغاز کنیم و قدم به قدم جلو رفتیم.
 
وزیر بهداشت عنوان کرد: سازمان غذا و دارو را صدا کردم و گفتم اگر فکر می‌کنید با شیوه‌های مدون گذشته می‌توان راه را پیمود اشتباه می‌کنید، باید متناسب با سرعت مورد نیاز این حرکت پروتکل بنویسید و مته به خشخاش گذاشتن‌ها در پروسه عادی طی می کردیم اینجا دیگر جایز نیست و باید راه را میانبر برویم و عزیزان من در راس دکتر شانه ساز شبانه روز نشستند و استانداردهای بسیار محکم و قابل قبولی تدوین کردند.
 
وی افزود: امروز با افتخار می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران در بهار آینده یکی از مهم‌ترین و بهترین واکسن سازهای جهان خواهد شد و ما امروز به دلیل رعایت حال گروه های آسیب پذیر با التماس و خواهش از جاهای مطمئن جهان واکسن تهیه کردیم گرچه زخم زبان‌هایی را هم تحمل می‌کنیم.ترسم از ترکان تیرانداز نیست، طعنه تیرآورانم می‌کشد.
 
از معتبرترین منابع کم ضرر دنیا واکسن تهیه کردیم
 
دکتر نمکی مطرح کرد: ما در این ایام کم اذیت نشدیم اما اذیت از سوی کسانی که نفهمیدند یا غرض ورزیدند در برخی سایت‌ها و رسانه‌ها به خصوص آلودگی به سیاست زدگی که آفت بسیار خطرناکی برای رشد کشور است، برخی حرف‌ها را بشنویم و تحمل کردیم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فکر می‌کردند کانتینرهای یخچال دار پشت در مرزها ایستاده است و واکسن را حراج کرده اند و ما هم نمی‌خریم، بیان کرد: اخیرا اگر روند واکسن‌های خارجی را مطالعه کنید می‌بینید یکی از برندهای معروفی که اینجا برایش چانه می‌زدند که چرا آن را وارد نمی‌کنید و در سهمیه کووکس ما هم بود، هفت کشور معتبر اروپایی فقط در طول چند روز گذشته تزریق آن را متوقف کردند.
 
وی مطرح کرد: درعوض ما از معتبرترین منابع کم ضرر دنیا واکسن تهیه کردیم و ما را به باد تمسخر گرفتند و امروز که متوجه شدند کار روز اول ما درست بود؛ با دست بسته و چشم باز در اقیانوس شنا کردیم. این بصیرت را هم خداوند به پاس پاک طینتی همکاران من عطا کرد و امروز ما معتبرترین واکسن‌های دنیا را وارد می‌کنیم و برای پدیده واکسیناسیون نمایشی عجله نمی‌کنیم اما برای واکسن زدن به گروه‌های آسیب پذیر از مطمئن ترین منابع عجله می‌کنیم.
 
تا آخر اسفند تعداد قابل توجهی از گروه‌های آسیب پذیر، کادر درمان و بقیه را واکسینه می‌کنیم
 
دکتر نمکی با اشاره به اینکه بارها آقای رییس جمهور به بانک مرکزی و سازمان برنامه دستور دادند که در رابطه با واکسن هر منبعی بخواهیم به ما بدهند و واقعا این کار را کردند، یادآور شد: وزیر امور خارجه مرتبا پیگیر کمک سفرا در کشورها هستند و واقعا هم کمک می‌کنند؛ ان شاالله تا آخر اسفند تعداد قابل توجهی از گروه‌های آسیب پذیر، کادر درمان و بقیه را واکسینه می‌کنیم، اما امید ما به واردات نیست، امید ما به تولید ملی است.
 
وزیر بهداشت گفت: ان شاءالله واکسن پاستور با تکنولوژی مشترک کوبا اولین واکسنی است که تزریق انبوه آن آغاز خواهد شد و واکسن برکت دومین واکسن و واکسن رازی هم، هم دوش با واکسن سپند پیش خواهد رفت.
 
وی با اشاره به اینکه امروز را یکی از روهای خوب جمهوری اسلامی می دانم، بیان کرد: امروز روز سرافرازی و افتخارآمیزی این ملت و تکیه بر دانش بومی است که چراغ روشنی برای آینده این کشور است‌.
 
اگر قرار است گزندی برسد اول برای ما است
 
دکتر نمکی افزود: از دکتر کریمی عزیز و همکارانشان در مجموعه سپند تشکر میکنم، توفیق این آشنایی را از زمان سازمان برنامه به دلیل مدیریت منابع دفاعی امنیتی داشتم کارهای بزرگی کردند و این اقدام از کارهای بزرگ این عزیزان خواهد بود؛ اینجا به عنوان وزیر بهداشت شهادت می‌دهم که آنچه عزیزان طی کردند منطبق بر علمی‌ترین استانداردهای دنیا است و در آینده آنها را منتشر خواهیم کرد تا دنیا بداند سرعت را افزایش دادیم اما دقت را کم نکرده‌ایم‌؛ خوشبختانه آزمایشات مدل‌های حیوانی این واکسن فوق العاده اثربخش بود و در مدل‌های انسانی هم آغاز می‌شود.
 
وزیر بهداشت در پایان مطرح کرد: یکی از کارهایی که ما می‌توانیم به جمهوری اسلامی پیش کش کنیم، انتقال اضطراب به خانواده خودمان است، وقتی بحث واکسن اسپوتنیک بود زمزمه هایی شد و تنها کاری که توانستم انجام بدهم گفتم پسر خودم واکسن را بزند که مردم بدانند اگر قرار است گزندی برسد اول برای ما است و و اگرخیری وجود دارد برای مردم است؛ امروز هم این واکسن بر یکی از عزیزترین فرزندان این سرزمین تزریق می‌شود تا مردم بدانند ما همواره در خط مقدم  برای دفاع از سلامت مردم هستیم‌؛ از خداوند برای همه آرزوی توفیق و سربلندی دارم./
تاریخ درج1399:12:27
کلمات کلیدی
بازدید580
گروهاخبار عمومي