منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 336 نفر
بازدید دیروز: 401 نفر
تعداد کل بازدید: 890902 نفر

مشاهده شماره خبر7813

عنواناستفاده از فرآورده های تقلبی در بدنسازی از علل عمده ناباروری/ راه‌اندازی سامانه تیتک با هدف ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور
متن

معاون وزیربهداشت و رئیس سازمان غذاودارو با اشاره به اینکه مصرف مکمل های ورزشی و داروهای تقلبی و بی کیفیت در درازمدت عوارض جبران ناپذیری ایجاد می کند، گفت: بر اساس گزارش بسیاری از متخصصان غدد و زنان کشور، علت عمده ناباروری، استفاده از فرآورده های بی کیفیت و تقلبی بدن سازان در سنین جوانی است.

 

به گزارش ایفدانا، دکتر محمدرضا شانه ساز، در اولین جلسه گردهمایی بر خط (وبینار) در سال ۱۴۰۰ با معاونین غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد، با تاکید براینکه اجرای سامانه تیتک(TTAC) یک تکلیف قانونی است، گفت: اقلام دارویی و کالاهای سلامت محور در آمریکا حدود ۳ تا ۵ درصد، در اروپا ۵ تا ۷ درصد،  در کشورهای در حال توسعه ۱۰ تا ۱۵ درصد و در کشورهای همجوار ایران بعضا تا ۵۰ درصد  تقلبی و قاچاق هستند، این در حالی است که در کشور ما به واسطه نظارت های انجام شده این رقم در سطح کشورهای آمریکایی و اروپایی است. 

وی با بیان اینکه سامانه تیتک با هدف ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور  که اغلب کالاهایی استراتژیک هستند، راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: سامانه تیتک بر ۲ بحث مقابله با قاچاق به داخل و خروج تولیدات با کیفیت داخلی به خارج از کشور نظارت دارد.

  
شانه ساز در ادامه افزود: بهره گیری از مشوق‌های لازم برای تامین کیفیت و تضمین اصالت کالاها و نیز اهرم های قانونی و قضایی برای مقابله با قاچاق ضروری است و هیچ مقاومتی توسط شرکت ها پذیرفته نخواهد بود. 


وی با اشاره به امکانات مختلف سامانه تیتک تاکید کرد: ثبت و برچسب گذاری اقلام غذایی، آشامیدنی، تجهیزات پزشکی و آرایشی- بهداشتی به دلیل اهمیت شان برای سلامت مردم در سامانه TTAC بیش از پیش تسریع شود تا افراد جامعه به راحتی امکان استعلام این اقلام را داشته باشند و از سلامت و صحت این اقلام قبل از مصرف مطمئن شوند.

معاون وزیر بهداشت مصرف منطقی دارو را یکی از سیاست های جدی سازمان غذا و دارو دانست و گفت: داروخانه ها یکی از سایت های اصلی مصرف اصولی و منطقی داروهاست و نه صرفا فروش دارو، بنابراین باید حضور مسئول فنی داروساز در داروخانه ها برای مراجعین محسوس و قابل دسترس باشد.

وی با اشاره به اینکه در تاسیس داروخانه برای شخص موسس، امتیاز ویژه ای در نظر گرفته ایم، تاکید کرد: عرضه ی دارو باید تحت نظر مستقیم مسئول فنی و نه نسخه پیچ صورت گیرد. اقلام قابل عرضه در داروخانه ها اعم از دارو، فرآورده های آرایشی- بهداشتی، شیرخشک، تجهیزات پزشکی و حتی اقلام مصرفی باید تحت نظارت مستقیم داروساز داروخانه انجام شود.

وی از مردم خواست در مراجعه به داروخانه ها تحت هیچ شرایطی دارو را از افرادی غیر از مسئول فنی داروخانه دریافت نکنند و در صورت مشاهده این تخلف، مراتب را به معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی محل اطلاع رسانی کنند. معاونت های غذا و دارو نیز موظف به برخورد قانونی با این تخلفات هستند.

دکتر شانه ساز وجود ۲۵ دانشکده داروسازی، تربیت تخصص های مختلف داروسازی و تولید اقلام مختلف دارویی کشور را از دستاوردهای نظام سلامت در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست. 

وی گفت: نظارت بر واحدهای عرضه اعم از داروخانه ها، فروشگاه های آرایشی- بهداشتی و تجهیزات پزشکی با تعداد محدود بازرسان در شان مردم ایران اسلامی نیست و این مردم هستند که با استفاده از سامانه تی تک می توانند به عنوان بازرسین سازمان غذا و دارو ناظر بر مصرف کالاهای سلامت محورباشند. همچنین، از طریق برون سپاری باید نظارت ها و تعداد بازرسین ناظر افزایش یافته و شرکت های بازرسی  شکل رسمی به خود بگیرند. 


وی تاکید کرد: در حال حاضر بحث عرضه داروهای طبیعی و گیاهی جدی است، بنابراین در داروخانه های جدید، باید بخش مجزایی جهت عرضه داروهای طبیعی و گیاهی در نظر گرفته شود و در صورت بالا بودن حجم مراجعات،  مسئول فنی جداگانه باید این خدمات را ارائه دهد تا به این نیاز مردم هم پاسخ داده شود.
تاریخ درج1400:01:08
کلمات کلیدی
بازدید598
گروهاخبار عمومي