منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 10 نفر
بازدید امروز: 114 نفر
بازدید دیروز: 464 نفر
تعداد کل بازدید: 891144 نفر

مشاهده شماره خبر7828

عنوانتوزیع متادون از طریق داروخانه‌های منتخب به مراکز MMT
متن

رئیس اداره امور داروخانه ها و شرکت های پخش سازمان غذا و دارو گفت: مراکز ترک اعتیاد از زنجیره عرضه متادون حذف نمی شوند، بلکه به جای تهیه آن از معاونت های غذا و دارو، از طریق داروخانه ها انجام می شود.

به گزارش ایفدانا و به نقل از خبرگزاری ایلنا، دکتر علیرضا رستمی با اشاره به اینکه متادون همواره توسط مراکز ترک اعتیاد یا همان MMT توزیع می شده است و درمورد نحوه توزیع آن نکاتی قابل توجهی وجود دارد، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و دارو به عنوان دستگاه حاکمیتی کشور، طبق قانون اجازه خرید و فروش و فعالیت اقتصادی را ندارند، اما براساس روال اشتباه گذشته توزیع متادون توسط معاونت های غذا و دارو صورت می‌گرفت  که بدلیل نبود سازو کار کافی در این معاونت ها ، عدم شفافیت، عدم ثبت اطلاعات بر خط  اتفاق افتاده است خصوصا اینکه اطلاعات ثبت شده توسط مراکز MMT نیز به این معاونت ها منعکس نمی گردد و لذا بر اساس قانون به منظور ثبت صحیح و دقیق اطلاعات، این دارو از طریق داروخانه ها به عنوان مرجع مورد تایید سازمان غذا و دارو بین مراکز ترک اعتیاد توزیع می شود.


رستمی افزود: براساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر  و ضابطه ابلاغی معاون وزیر، توزیع متادون از طریق داروخانه‌های منتخب به مراکز MMT با ثبت در سامانه تیتک صورت خواهد گرفت. و با اصلاح روند ثبت  امیدواریم من بعد شاهد وفور عرضه این اقلام در بازار قاچاق ( ناصرخسرو ) نباشیم. 


وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های کارشناسی ضابطه ای تنظیم شد تا مراکز ترک اعتیاد بتوانند متادون مصرفی خود را از داروخانه ها دریافت کنند؛ این تصمیم باعث می شود مراکزی که متادون را به مراکزMMT  عرضه می کنند افزایش یابد، چراکه تا پیش از این، مراکز ترک اعتیاد نیز سهمیه متادون خود را از معاونت های غذا و دارو دریافت می‌کردند ، بنابراین با توجه به شیوع کرونا و ایجاد ازدحام و محدودیت‌های رفت و آمد موجود در کشور، با پخش و توزیع متادون در داروخانه ها دسترسی این مراکز به سهمیه داروی خود نیز تسهیل می‌شود.


وی با تاکید براینکه توزیع متادون در داروخانه ها غیر از سهولت دسترسی، باعث ایجاد امکان رصد دارو خواهد شد، اذعان کرد: با توجه به وجود سامانه ملی "تیتک" در سازمان غذا و دارو، توزیع متادون در داروخانه‌ها امکان ثبت دارو در این سامانه فراهم می کند، بنابراین نشت دارو به مجاری غیر قانونی به حداقل خواهد رسید.

رستمی خاطرنشان کرد: توزیع متادون از طریق داروخانه ها به معنی فروش آن به بیمار نیست، بلکه تنها مراکز ترک اعتیاد به جای مراجعه به معاونت های غذا و دارو، متادون را از داروخانه ها تهیه می کنند.
تاریخ درج1400:03:19
کلمات کلیدی
بازدید489
گروهاخبار عمومي