منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 3 نفر
بازدید امروز: 208 نفر
بازدید دیروز: 505 نفر
تعداد کل بازدید: 905149 نفر

مشاهده شماره خبر784

عنوانتفاهم نامه فی مابین دکتر هاشمی و قالیباف
متن

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری تهران تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

 

به گزارش خبرنگار وب­دا این تفاهمنامه 5 ساله در پایان جلسه شورای راهبردی سلامت شهرداری تهران در ساختمان شورای شهر تهران، به امضای دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران رسید و دارای 15 ماده است.

متن کامل این تفاهمنامه به این شرح است:

در راستای تحقق آرمان های والای حضرت امام خمینی (ره) و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر توجه ویژه همه دستگاه ها به تامین سلامت آحاد جامعه به نحوی که "مردم به جز رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته باشند" و نیز دستیابی به اهداف چشم انداز 1404، برنامه پنجم توسعه و همچنین به منظور تحقق پوشش همگانی سلامت (Universal Health Coverage) این تفاهمنامه فیمابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری تهران به شرح زیر منعقد می گردد:

1- همکاری در استقرار نظام خدمات جامع سلامت شهری با رویکرد عوامل تعیین کننده اجتماعی سلامت در کلانشهر تهران.

2- همکاری در توانمندسازی شهروندان در زمینه خودمراقبتی و همیاری متقابل برای ارتقای عادلانه سلامت در کلانشهر تهران.

3- همکاری در توسعه مشارکت های فردی، گروهی و جمعی شهروندان برای ارتقای عادلانه سلامت در کلانشهر تهران.

4- همکاری در ترویج سبک زندگی سالم در میان گروه های مختلف سنی و جنسی شهروندان برای ارتقای عادلانه سلامت در کلانشهر تهران.

5- همکاری در توسعه و تقویت هماهنگی های فرابخشی به منظور ارتقای عادلانه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شهروندان برای ارتقای عادلانه سلامت در کلانشهر تهران.

6- همکاری در توسعه خانه ها، مدارس، محل های کار، دانشگاه ها ومراکز تفریحی و فرهنگی هنری سالم در کلانشهر تهران.

7- همکاری در توسعه سیاست های حامی سلامت برای ارتقای عادلانه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شهروندان تهرانی.

8- همکاری در ارتقای فرهنگ سلامت در کلانشهر تهران به منظور ارتقای عالدانه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شهروندان تهرانی.

9- همکاری در انتقال تجارب مثبت حاصل از اجرای این تفاهمنامه در سایر کلانشهرها، شهرستان ها و شهرهای کشور.

10- به منظور پیگیری و حسن اجرای این تفاهمنامه، شورایی متشکل از نمایندگان تام الاختیار طرف ها و سایر ذینفعان، تحت عنوان شواری راهبردی سلامت شهر تهران با مسئولیت های زیر تشکیل می شود:

1-      تدوین استراتژی های ارتقای عادلانه سلامت شهروندان در کلانشهر تهران در قالب بندی های 1 تا 9 فوق الذکر.

2-      پشتیبانی و نظارت بر اجرای استراتژی های تدوین شده.

3-      جلب حمایت قوای سه گانه برای اجرای بهینه برنامه ها و فعالیت های مورد نیاز برای اجرای استراتژی های تدوین شده.

11- رییس شورای راهبردی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب می گردد. اعضای شورا به پیشنهاد رییس شورا و تایید طرف های تفاهمنامه و با حکم رییس شورا منصوب می شوند.

12- اساسنامه، آیین نامه احرایی، ساختار، شرح وظایف و حدود اختیارات شورای راهبردی طی حداکثر 3 ماه از تاریخ تشکیل شورا، توسط شورا تدوین و پس از تایید طرف های تفاهمنامه لازم الاجرا خواهد بود.

13- در کلیه مراحل کار، تولیت وزارت بهداشت بر سلامت جامعه ملحوظ خواهد بود و شهرداری تهران صرفاً در تحقق آن به وزارت بهداشت کمک می نماید.

14- دبیرخانه شورای راهبردی سلامت شهر در شهرداری تهران مستقر می گردد. تامین منابع و نحوه مشارکت هر کدام از طرف های تفاهمنامه توسط شورای راهبردی تعیین و به تایید امضاء کنندگان تفاهمنامه خواهد رسید.

15- موضوع تفاهمنامه به صورت آزمایشی در یکی از مناطق 22 گانه شهرداری تهران اجرا خواهد شد.

مدت اعتبار این تفاهمنامه به مدت 5 سال می باشد که در صورت موافقت طرف ها قبال تمدید خواهد بود.

 

وزیر بهداشت در جلسه شورای راهبردی سلامت شهرداری تهران که با موضوع تفاهمنامه همکاری بین شهرداری تهران و وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: نیمی از مشکلات درمانی کلانشهرهای کشور در تهران متمرکز است.

 

به گزارش خبرنگار وب­دا دکتر سیدحسن هاشمی افزود: با اینکه یک سوم جمعیت کلانشهرهای کشور در تهران ساکن هستند ولی نیمی از مشکلات درمانی این شهرها در تهران و حاشیه آن متمرکز است.

وی بیان داشت: متاسفانه هر روز این مشکلات زیادتر می شود و سرریز شدن مشکلات سایر شهرها به پایتخت نیز عامل تشدید آن است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: موضوع حاشیه نشینی در کلانشهرها نیز موضوع مهم دیگری است که باید در این شورا مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا شاخص های بهداشتی در این مناطق از روستاها نیز پایین تر است.

دکتر هاشمی در خصوص موضوع جلسه شورای راهبردی سلامت شهرداری تهران نیز بیان داشت: استفاده از ظرفیت های شهرداری تهران در حوزه سلامت و مراکز بهداشتی درمانی دانشگاههای علوم پزشکی یکی از اهداف برنامه های همکاریهای مشترک وزارت بهداشت با کلانشهر تهران است که خوشبختانه با اقدامات جهادی سال های گذشته شهردار تهران در زمینه توسعه سلامت، این هم افزایی امروز فراهم شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از دکتر مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی در ایجاد زمینه این همکاری مشترک قدردانی کرد.

 

ضرورت پوشش بهداشتی حاشیه کلانشهرها و شهرها

 

وزیر بهداشت ادامه داد: تأکید من اینست که در مدلی که برای این کار طراحی می کنید حاشیه کلانشهرها را به صورت ویژه لحاظ کنید زیرا متأسفانه برای این بخش تقریباً هیچ کاری صورت نگرفته است و طرح شما در آینده برای سایر کلانشهرها و شهرهای کشور الگو خواهد شد.

دکتر هاشمی افزود: پیشنهاد من اینست که در آینده به مجموعه افراد این شورا وزیر کشور نیز افزوده شود زیرا این اقدام برای پیشبرد اجرایی تصمیمات شورا مهم است.

وی بر واحد بودن تولیت اجرای طرح تأکید کرد و گفت: برای پرهیز از ایجاد مشکلات در آینده بهتر است تولیت کار واحد باشد و باید سنگ بنایی بگذاریم که بعدها با آمدن مدیران جدید در هر دو مجموعه یعنی وزارت بهداشت و شهرداری تهران نیز کار ادامه یابد و مشکل ایجاد نشود.

 

جای خالی ستاد اجرایی در شورای راهبردی

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: البته شورای راهبردی سلامت شهرداری تهران که متشکل از مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت و شهرداری است برای پیشبرد کارها نیاز به یک ستاد قوی اجرایی نیز دارد که حضور رؤسای 4 دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در آن ضروری است.

وی با توصیه اعضای شورا به پرهیز ار کار سیاسی گفت: به دلیل مشکلات عدیده ای که وضعیت بهداشتی، درمانی تهران دارد در انتخاب رؤسای دانشگاه های این شهر تمام توجه من به این بود که افرادی انتخاب کنم که سیاسی نباشند و تنها به پیشبرد علم، پژوهش و ارتقای بهداشت و درمان فکر کنند.

وی همچنین توصیه کرد برای شناسایی بهتر شاخص ها و عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت همچون اعتیاد، طلاق و ایدز و رجوع آسوده چنین بیمارانی به مراکز بهداشتی، درمانی برای دریافت خدمات باید از نگاه امنیتی به این مقوله ها پرهیز شود.

 

از واگذاری اختیارات به شهرداری و مردم استقبال می کنیم

 

وزیر بهداشت از واگذاری اختیارات به شهرداری تهران برای اداره بهتر این مراکز سخن گفت و بیان داشت: با توجه به شناختی که از شهردار تهران داریم از واگذاری اختیارات به ایشان و مردم که اداره کننده اصلی مجموعه های شهرداری هستند استقبال می کنیم.

وی با اشاره به کسری بودجه 6 هزار میلیاردتومانی وزارت بهداشت، تصریح کرد: با توجه به این موضوع هیچ راهی جز تکیه به مردم و کمک گرفتن از ظرفیت های آنان برای پیشبرد کارها و ساماندهی و توسعه بهداشت و درمان در کشور نداریم.

گفتنی است در این جلسه که با حضور قالیباف شهردار تهران و معاونان و مدیران شهرداری، دکتر مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر حافظی رییس کمیته محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران، دکتر قاضی زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، دکتر جعفرنژاد، دکتر پیوندی، دکتر میراسماعیلی و دکتر جغتایی رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر سیاری معاون بهداشت، دکتر آقاجانی معاون درمان، دکتر امامی رضوی قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه ها و مدیران حوزه های مختلف وزارت بهداشت برگزار شد جمعی از حاضران نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند

 

تاریخ درج1392:10:06
کلمات کلیدیتفاهم نامه
بازدید1153
گروهاخبار عمومي