منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 9 نفر
بازدید امروز: 361 نفر
بازدید دیروز: 541 نفر
تعداد کل بازدید: 901813 نفر

مشاهده شماره خبر7846

عنوانپیگیری و برخورد با عاملان نشت دارو و واکسن به بازار آزاد
متن

معاون وزیر و ریس سازمان غذا و دارو از پیگیری و برخورد با عاملان نشت دارو و واکسن به بازار آزاد توسط نهادهای نظارتی خبر داد.

به گزارش ایفدانا، دکتر محمد رضا شانه‌ساز در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه درمورد تولید و واردات واکسن کرونا گفت: هیچ اظهار ضد و نقیض درمورد واکسن "برکت" وجود ندارد، کسانیکه در صنعت کار کرده‌اند، می‌دانند که وقتی خط تولید فرآورده جدیدی در حال راه‌اندازی است، هماهنگ شدن همه ابعاد تولید زمان‌بر است. خصوصا برای فرآورده حساس و های‌تکی مانند واکسن. زیرساخت هایی در مجموعه برکت ایجاد شده و نیاز به هماهنگی میان اجزای مختلف است، ما با برکت اختلاف نظری نداریم. 


وی با اشاره به اینکه دو هفته برای ارزیابی واکسن تولیدی در آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو زمان می‌برد، گفت: به عنوان مثال برکت اعلام می‌کند که تاکنون ۵ میلیون تحویل داده‌ام، سازمان غذا و دارو میزانی را که ارزیابی کرده اعلام می‌کند و اجازه مصرف همان میزان را می‌دهد. معاونت بهداشتی هم میزانی که به دستش رسیده و تزریق شده را اعلام می‌کند، مابقی در انبار دانشگاه‌های علوم پزشکی است. 


معاون وزیر بهداشت درباره تزریق آب مقطر به جای واکسن توضیح داد: در بحث مطالعات بالینی یک گروه واکسن اصلی را دریافت کرده و عده ای هم به عنوان گروه شاهد واکسن دریافت نمی‌کنند و اصطلاحا دارونما دریافت می‌کنند. این به این معنی نیست که به همه جمعیتی که دارند در خارج از مطالعات واکسن می‌زنند، آب مقطر می‌زنند. واقعیت این است که به جز مطالعات بالینی، وقتی در فرایند واکسیناسیون هستیم، به هیچ عنوان آب مقطری داده نمی‌شود. 


شانه‌ساز درباره با تکذیب شایعه ممانعت مافیای تولید داخلی واکسن از واردات آن، گفت: این اگر کسی بتواند واکسن را با قیمت مناسب وارد کرده و از منابع معتبر در اختیار مردم بگذارند، برایشان محدودیتی وجود ندارد. 


وی افزود: تحریم ها قطعا مانع ورود واکسن به ایران شده است و شاهد آن هم این است که آمریکا اعلام کرد برای واردات واکسن به ایران محدودیتی وجود ندارد؛ یعنی قبلا محدودیتی وجود داشته است. البته هنوز هم محدودیت ها فقط در کلام برداشته شده و در عمل همچنان محدودیت ها وجود دارد و در زمینه های بانکی به زحمت عمل می کنیم که از بانک مرکزی تشکر می‌کنیم.


دکتر شانه‌ساز درباره تولید داخلی واکسن اسپوتنیک، نیز توضیح داد: در زمینه تولید مشترک، قراردادی بهمن ماه سال قبل بین شرکت ایرانی و روسی بسته شد و مراحل انتقال بانک سلولی و دانش فنی ایجاد شده است.


وی با بیان اینکه نمونه های تولیدی واکسن اسپوتنیک برای اخذ تاییدیه ها به کمپانی مادر در روسیه ارسال شده و به خوبی پیش رفته است، گفت: مراحل اجرایی و فنی آن در حال پیگیری است.

شناسایی عاملان نشت دارو و واکسن به بازار آزاد

دکتر شانه‌ساز درباره فروش رمدسیویر و واکسن کرونا در بازار آزاد و احتمال نشت این فرآورده ها از چرخه توزیع، اظهار کرد:  سامانه تی تک را راه اندازی شد که بر اساس آن باید تمام اقلام دارویی چه در داروخانه های سرپایی و چه در بخش درمانی و بستری حتما در این سامانه ثبت شوند و با ورود اطلاعات محصول در این سامانه کاملا قابلیت رصد فراهم می شود.


وی افزود: گزارشاتی از نشت دارو به بازار آزاد داشتیم که قابلیت پیگیری و امکان اینکه ما بتوانیم منبع نشت این داروها را به بازار آزاد شناسایی کنیم، وجود دارد، اکنون هم سازمان بازرسی کل کشور و هم همکارانمان در سازمان غذا و دارو و هم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این موضوع ورود جدی داشتند و سرنخ‌هایی پیدا شده که می‌توانیم نشت این موارد را ردیابی کنیم و برخورد لازم را انجام دهیم.


معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر دارویی در خارج از سیکل معمول و زنجیره قانونی تامین دیده می‌شود، حتما غیرمجاز است و احتمال تقلب هم در آن وجود دارد. از مصرف کنندگان هم می خواهیم مانند تاریخ انقضا که کنترل می‌کنند، روش استفاده از شناسه و برچسب تی تک را هم در دستور کار قرار دهند. همه کالاهای سلامت محور وارداتی برچسب گذاری می شوند و برای داخلی هم شناسه گذاری در دارو کاملا تکمیل شده و بخش عمده ای از حوزه تجهیزات پزشکی هم انجام شده است  در سایر کالاها و مکمل ها هم کامل شده و مصرف کنندگان می توانند از این طریق در زمینه اصالت محصولاتشان آگاهی پیدا کنند.

شانه ساز با بیان اینکه علت مراجعه به بازار آزاد را برای تامین دارو، کمبود نیست، گفت:  متاسفانه گاهی کسانی داروها را بدون نسخه می خواهند یا همکار پزشکی یک دارویی را خارج از قواعد علمی تجویز کرده است. مراکز مجاز به تجویز این داروها تعریف شده هستند و نمی شود هر کسی این داروها را تجویز کند و بیماران با این کار سرگردان می شوند. 


علت کمبود دارو و تجهیزات در شهرهای مختلف؛ بدهی دانشگاه‌ها

شانه ساز درمورد چالش تامین دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: عامل بسیار عمده در این حوزه بحث بدهی‌ها است. ما در شرایطی هستیم که منابع مالی و ارزی بسیار محدودی داریم و در این دو سال اخیر کمترین تعداد اقلام کمبود دارویی را داشته ایم. 

وی افزود: به دلیل تحریم‌ها بحث تامین مواد اولیه از هند و چین با چالش جدی مواجه شده بود که با کمک بانک مرکزی موضوع برطرف شد و به سرعت تعداد اقلام کمبودی کاهش یافته است.  اینکه می بینیم در برخی دانشگاه ها دارو کمتر است، به این دلیل است که نحوه بازپرداخت شرکت های دارویی و تجهیزاتی می تواند در تامین و تدارک بسیار موثر باشد. درخواست کردیم که پرداخت بدهی های شرکت های دارویی و تجهیزاتی را در اولویت قرار دهند که در هفته گذشته یکسری اوراق تحویل داده شد که دارد به شرکت ها می رسد و وضع را بهتر کرده است.
تاریخ درج1400:05:26
کلمات کلیدی
بازدید430
گروهاخبار عمومي