منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 7 نفر
بازدید امروز: 366 نفر
بازدید دیروز: 464 نفر
تعداد کل بازدید: 891396 نفر

مشاهده شماره خبر7900

عنوانپوشش بیمه برای اصلاح قیمت ۲۵۰ قلم دارو/ نقش سامانه تیتک در جلوگیری از کمبودهای دارویی
متن

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: وظیفه اصلی سازمان‌های غذا و دارو در دنیا رگولاتوری و نظارت بر فراورده های سلامت محور تعریف شده است.

 
به گزارش ایفدانا و به نقل از خبرگزاری فارس، محمد هاشمی سخنگوی سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: برای مدیریت هزینه‌های درمان بیمه ها نقش اساسی در این سناریو دارند؛ این در حالی است که درکشور ما طی چند سال گذشته به منظور کاهش پرداختی از جیب بیماران، تخصیص ارز ترجیحی به ابتدای زنجیره تامین دارو در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: این سیاست نه تنها در طول زمان با ایرادات فراوان مواجه شد، بلکه از طرفی تخصیص آن در مسیر درست قرار نگرفت و راه را برای سوء استفاده و  ارزخواری برخی ذینفعان هموار کرد. همچنین بار مسئولیت سازمان غذا و دارو در مورد تخصیص آن به شدت اضافه شده و باعث اخلال در وظایف آن شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: همچنین تخصیص ارز دولتی به داروهای گران قیمت، باعث شد سود بالای آن در بازار آزاد برای برخی سودجویان جذابیت داشته باشد و موجب قاچاق معکوس داروهای حیاتی از داخل به خارج از کشور شده و محدودیت دسترسی بیماران به داروهای حیاتی را به دنبال داشته باشد.

هاشمی یادآور شد: سازمان غذا و دارو با ثبت این داروهای استراتژیک و پر هزینه در سامانه تی‌تک توانسته تا میزان قابل توجهی مشکل نشت دارو به خارج از زنجیره و متعاقب آن کمبودهای مقطعی را بگیرد که با پیاده سازی کامل نسخه الکترونیک این برنامه به سایر داروهای حیاتی نیز تسری پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه درمورد افزایش قیمت دارو برای بیماران طی ماه های اخیر محسوس بوده، تغییر ارز داروهای بدون نسخه (OTC)  به ارز نیمایی در سال ۹۸ بوده است که به دلیل کمبود منابع ارزی در دولت گذشته اجرایی شد. در دولت سیزدهم سازمان غذا و دارو با همکاری سازمان های بیمه گر، برای جبران افزایش هزینه‌ی مردم، چندین قلم از این داروها را تحت پوشش بیمه ای قرار داده که البته با نسخه پزشک در دستور کار قرار گرفته است

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر این، برای کاهش بیشتر هزینه های دارویی بیماران، اصلاح قیمت ۲۵۰ قلم دارو که در گذشته بیمه ها اعمال نکرده اند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

هاشمی با بیان اینکه تمامی نظام های سلامت دنیا با پدیده ای به نام کمبود دارو مواجه هستند و در مقاطعی تعداد این اقلام افزایش یا کاهش می یابد، گفت: این موضوع دلایل بسیاری اعم از محدود شدن تولید ماده اولیه، افزایش مصرف برخی داروها در مقاطع زمانی مختلف و ... می تواند داشته باشد. این درحالی است که کشور ما به واسطه تحریم های ظالمانه امریکا با مشکلات دیگری اعم از محدود شدن مسیرهای انتقال ارز و محدودیت منابع ارزی نیز مواجه است، در چنین شرایطی همه دولت ها برای جلوگیری از وابستگی به منابع خارجی و کاهش ریسک، ارتقای صنعت داروسازی و خودکفایی در تولید داروهای مورد نیاز را در دستور کار دارند.

وی تصریح کرد: در این راستا امروز ۹۸ درصد عددی بازار دارویی کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود و وزارت بهداشت وظیفه دارد برای رشد و پویایی این صنعت از تولیدکنندگان با کیفیت این حوزه حمایت کند. بنابراین واردات اقلام دارویی که در داخل تولید می شوند محدود و بیشترین تمرکز بر تامین اقلام سلامت محور روی تولیدکنندگان داخلی است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: براساس آنچه گفته شد، وقتی از کمبود اقلام دارویی سخن گفته می شود، داروهایی «برند» که داری مشابه تولید داخل هستند در گروه کمبود دارویی قرار نمی گیرند. اگرچه سازمان غذا و دارو برای تسهیل دسترسی برخی بیماران خاص، واردات محدود برخی داروهای برند خارجی را در کنار داروهای تولید داخل در دستور کار قرار داده است. ولی مبنای کلی سازمان غذا و دارو حمایت از داروهای ژنریک که پر مصرف می باشند، است.

هاشمی بیان کرد: در وضعیت فعلی نیز، علی رغم محدودیت های موجود در منابع ارزی، سازمان غذا و دارو با برنامه ریزی و اولویت بندی توانسته کمبودها را مدیریت کند و همکاران شبانه روز مشغول برنامه ریزی تامین داروهای مورد نیاز بیماران هستند.

به گفته وی برنامه های نظارتی در سطح توزیع و عرضه داروها نیز به صورت جدی در دستور کار تیم های بازرسی قرار گرفته تا در صورت انحراف یا تخلف در دسترسی بیماران به داروها، برخوردهای لازم صورت پذیرد./
تاریخ درج1401:02:23
کلمات کلیدی
بازدید362
گروهاخبار عمومي