منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 7 نفر
بازدید امروز: 362 نفر
بازدید دیروز: 531 نفر
تعداد کل بازدید: 901273 نفر

مشاهده شماره خبر820

عنوان تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۰۹ منبع خبر : واحد مرکزي خبر وزارت بهداشت: مردم نمک يد دار تصفيه شده استفاده کنند
متن

مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت: هر چند وزارت بهداشت اکنون بر کاهش مصرف نمک در جامعه تاکيد دارد اما مصرف يد نيز ضروريست و به مردم توصيه مي شود از نمک يددار تصفيه شده به مقدار کم استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزي خبر؛ دکتر زهرا عبداللهي در نشست خبري هفته ملي آموزش همگاني تغذيه گفت: مطالعات آزمايشگاهي نمک دريا نشان مي دهد که اين نوع نمک داراي ناخالصي و فلزات سنگين از جمله سرب و آرسنيک است و يد کمي دارد. مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت: بر اساس مطالعات۴۰درصد مردم نمک يددار را خوب نگهداري نمي کنند که اين کار موجب از بين رفتن يد موجود در نمک مي شود. وي توصيه کرد؛ نمک هاي يد دار در ظرف هاي دربسته با رنگ تيره که نور از آن عبور نکند و در جاي خشک و خنک بايد نگهداري شود. وي با ابراز تاسف از اين که در حال حاضر کشور با روند هشدار دهنده بيماري‌هاي غير واگير مرتبط با تغذيه مواجه است گفت: بر اساس آمار حدود۳۹درصد مردان و۴۹درصد زنان۱۵تا۶۵سال ايراني دچار اضافه وزن و چاقي هستند که اين رقم در گروه‌هاي سني۴۵تا ۶۵ در بين خانم‌ها۷۰درصد و در آقايان۵۷ درصد است. وي فشار خون بالا را يکي از مشکلات عمده در کشور برشمرد و افزود: بر اساس اطلاعات۵۹ درصد زنان و۳۶درصد مردان۴۵ تا۶۰سال دچار فشارخون بالا هستند که يکي از عوامل مهم سکته قلبي و مغزي است. دکتر عبداللهي به بررسي آگاهي‌هاي تغذيه‌اي بر اساس مطالعه‌اي که در سال۸۰ انجام شده است اشاره کرد و گفت: نتايج اين مطالعه نشان داد که۸۰ درصد خانوار‌ها به طور دائمي يا گهگاهي بر سر سفره از نمکدان استفاده مي‌کنند. در عين حال فست‌فود‌ها که حاوي نمک زيادي هستند در کنار غذاهاي کنسروي، غذاهاي آماده، چيپس و انواع تنقلات شور به عنوان رفتار تغذيه‌اي غلط سبب شده ‌است تا مصرف نمک در کشور بالا رود. دکتر عبداللهي خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعه‌اي در جهان، کاهش شش گرم نمک باعث کاهش۲۴درصدي سکته مغزي و ۱۸درصدي عروق کرونر مي‌شود و کاهش مرگ دو و نيم ميليون نفر را در پي دارد. مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با اعلام اين خبر که با همکاري شهرداري بسته آموزشي تهيه شده است که در کشور به منظور آموزش همگاني و مدارس توزيع خواهد شد گفت: بر نقش خانواده، سياست‌گذاران، رسانه‌، مدارس، صنايع غذايي و تغذيه خارج از منزل در کاهش مصرف نمک و روغن به ترتيب در هفته ملي بسيج آموزش همگاني تغذيه (۱۴تا۲۰دي) تأکيد شده است. دکتر عبداللهي افزود: به منظور اصلاح وضع تغذيه جامعه کار گروه تخصصي با حضور اداره استاندارد، صنايع غذايي، سازمان غذا و دارو و دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت تصويب شده تا ميزان مصرف استاندارد نمک و روغن به حد استاندارد برسد به طوري که صنايع غذايي براساس بخشنامه موظفند۱۰درصد ميزان نمک را در محصولاتشان کاهش دهند. وي بر تبليغ نکردن مواد غذايي مضر بر اساس ماده۳۷قانون برنامه پنجم توسعه تاکيد کرد و گفت: براساس اين قانون تبليغات برخي محصولات تهديد کننده سلامت محدود شده است و براي رسانه‌اي که اين محصولات غذايي را تبليغ کند يک تا صد ميليون تومان جريمه در نظر گرفته شده است چرا که تبليغات اين گونه مواد باعث ترويج و تشويق افراد به مصرف آنها مي‌شود و فقط سلامت آنان را به خطر مي‌اندازد در حالي که مي‌توان به جاي اين گونه مواد، تنقلات سنتي همچون انواع خشکبار، گندمک، شاهدانه و برنجک که ارزش غذايي بسيار دارد در بازار تبليغ کرد.

بازگشت بيماري گواتر به کشور با افزايش مصرف نمک دريايي

تهران - ايرنا - رييس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نسبت به احتمال بازگشت شيوع بيماري گواتر در کشور پس از ۲۲ سال و به علت مصرف نمک هاي دريا هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، «زهرا عبداللهي» روز يکشنبه در نشست خبري هفته اطلاع رساني تغذيه گفت: وزارت بهداشت توانسته با ترويج مصرف نمک هاي يددار، شيوع ۷۰ درصدي بيماري گواتر در کشور در سال ۶۸ را به کمتر از پنج درصد در حال حاضر برساند اما اکنون اين خطر وجود دارد که با مصرف نمک هاي دريا توسط مردم، بار ديگر با مشکل کمبود يد و گواتر مواجه شويم. وي تاکيد کرد: مصرف نمک دريا يا هر نمک ديگر فاقد استاندارد، مورد تاييد وزارت بهداشت نيست؛ مطالعات آزمايشگاهي نمک دريا نشان داده که اين نوع نمک داراي ناخالصي و فلزات سنگين از جمله سرب و آرسنيک بوده و يد کمي دارد. عبداللهي تصريح کرد، هرچند وزارت بهداشت اکنون روي کاهش مصرف نمک در جامعه کار مي کند اما مصرف يد نيز ضروريست و به مردم توصيه مي شود از نمک يددار تصفيه شده به مقدار کم استفاده کنند. ** ۴۰ درصد مردم نمک يددار را خوب نگهداري نمي کنند رييس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت: براساس مطالعات انجام شده، ۴۰ درصد مردم نمک يددار را خوب نگهداري نمي کنند که اين کار موجب از بين رفتن يد موجود در نمک مي شود. عبداللهي افزود: نمک يددار بايد در ظرف در بسته تيره رنگ و در جايي دور از رطوبت و گرما نگهداري شود در غيراينصورت نمک، يد خود را بواسطه نور از دست مي دهد. وي خاطرنشان کرد: بطور معمول در نمک ها از يدات پتاسيم استفاده مي شود که نسبت به حرارت پايدار است اما بهتر است نمک در اواخر طبخ به غذا افزوده شود تا حداکثر ميزان يد خود را نگه دارد. ** صنايع بايد به ميزان ۱۰ درصد نمک محصولات غذايي خود را کاهش دهند رييس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با اشاره به تشکيل کارگروه تخصصي با مشارکت سازمان غذا و دارو، صنايع غذايي و سازمان استاندارد براي بازنگري استانداردهاي روغن و نمک ظرف سه سال گذشته، گفت: طبق برنامه ريزي هاي اين کارگروه، صنايع موظف هستند به ميزان ۱۰ درصد نمک محصولات غذايي خود را کاهش دهند. عبداللهي افزود: اطلاعات و شواهد موجود نشان مي دهد حدود ۳۹ درصد مردان و ۴۹ درصد زنان ۱۵ تا ۶۴ سال ايراني دچار اضافه وزن و چاقي هستند که در برخي گروه هاي سني ۴۵ تا ۶۵ سال اين رقم بين زنان ۷۰ و در مردان ۵۷ درصد است. وي با اشاره به اينکه مصرف زياد نمک زمينه ساز بسياري از بيماري ها است، افزود: مصرف فست فودها، غذاهاي کنسروي، چيپس و انواع تنقلات شور به يک رفتار تغذيه اي غلط تبديل شده و موجب شده تا مصرف نمک در کشور بالا رود. ** لحاظ شدن جريمه يکصد ميليون توماني براي تبليغات چيپس و پفک رييس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت فهرست کالاهاي آسيب رسان به سلامت از جمله چيپس و پفک و نوشابه هاي گازدار را تعيين کرده و تبليغ آنها در رسانه ها ممنوع است. عبداللهي افزود: جريمه درنظر گرفته شده براي تبليغات اينگونه کالاها، يک تا يکصد ميليون تومان است. وي ادامه داد: چندسالي است که عوارض به نوشابه هاي گازدار تعلق مي گيرد و ۷۰ درصد اين عوارض براي فرهنگسازي و آموزش تغذيه در اختيار وزارت بهداشت قرار داده مي شود. رييس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت به تنقلات مفيد سنتي ايراني مانند گندم و شاهدانه کم نمک، عرقيات کم شيرين و دوغ کم نمک بدون گاز اشاره کرد و گفت: اين تنقلات بايد جايگزين غذاهاي تجاري شده و با بسته بندي مناسب وارد بازار شود.



 

 

تاریخ درج1392:10:11
کلمات کلیدینمک
بازدید1147
گروهاخبار عمومي