منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 1 نفر
بازدید امروز: 379 نفر
بازدید دیروز: 587 نفر
تعداد کل بازدید: 902418 نفر

مشاهده شماره خبر891

عنوانپتانسیل های بالقوه مدیوم های سینما وتلوزیون و فرهنگ سازی در عرصه غذا و دارو
متن

از آنجایی که چگونگی مصرف غذا و دارو به نوعی به فرهنگ اجتماعی باز میگردد و بی شک مدیوم سینما و تلوزیون از جمله مهمترین و تاثیر گذار ترین مصداق های فرهنگ سازی میباشند متاسفانه در این بخش نیز بسان بخشهای بسیاری، از ظرفیت های بالقوه آنها استفاده نشده است کافیست به فیلم‌های ایرانی دقت کنیم می‌بینید آنطور که باید به غذا، از زاویه ایرانی بودنش نمی‌پردازند، شاید به جز چند فیلم انگشت شمار فیلم دیگری را نتوان پیدا کرد که آنقدر واضح درباره غذای ایرانی و رمز و رازی که پشت این سفره هست با مخاطب حرف سخن بگوید. برخی کارگردان‌ها هم البته ترجیح می‌دهند به شکل غیر مستقیم، تنها یک تصویر گنگ از غذایی را نشان دهند که معلوم نیست از کجا آمده و به کدام سرزمین تعلق دارد.

سینما موجب می‌شود غذایی بین اهالی کشوری محبوب یا منفورشود.مثالش هم درباره غذا‌های ایتالیایی است. راستی چرا غذاهای ایتالیایی بین مردم ما تا این اندازه محبوب است؟آیا دلیل واقعی این محبوبیت ،دستپخت خوب آشپزهای ایتالیایی است؟

شاید شرط لازم بوده است اما به ضرس قاطع میتوان گفت شرط کافی نبوده است درحقیقت این سینمای ایتالیا بود که موجبات شد علاقمندی ایرانی‌ها را به غذاهای ایتالیایی فراهم آورد. سینمای دهه 50 و 60 میلادی آغاز ورود فیلم‌های نئورئالیستی از ایتالیا به ایران بود. فیلم‌هایی که در کنار جنبه‌های هنری، ایرانی‌ها را با اصطلاحات غذایی جالبی مثل اسپاگتی، پیتزا و پاستا هم آشنا کرد تا جایی که مردم به تدریج علاقه‌مند به چشیدن طعم این غذاها شدند، بنابراین ایرانی‌ها که دیگر به محبوبیت غذاهای ایتالیایی پی برده بودند، دست به کار شدند و بساط رونق نخستین پیتزا فروشی را در تهران در سال 47 گستردند. جالب این‌ که محبوبیت این غذا ها موجب شده بود منوی غذاهای گیلان هم که به تعبیر برخی‌ها به غذاهای ایتالیایی شبیه است، امروزه درمیان مردم ایران پر طرفدار باشد.

تاثیر سینما البته به همان سال 47 محدود نشد و تا امروز که 45 سال از آن روزها می‌گذرد پیتزافروشی انهم از نوع ایتالیایی‌اش درهر خیابان و گذرگاهی با استوار هرچه تمامتر خویش آرائی میکند. واینگونه شد که معزلی به نام فست فود دامنگیر سلامت جسمی و البته فرهنگی ما شد وحالا حالاها هم میهمان ناخوانده فرهنگ وسلامت ما خواهد بود

حال سوال اساسی اینجاست که آیا سینما و تلوزیون ایران هم توانسته تا این اندازه به رواج غذاهای حلال، سالم ، اصیل ، مقوی و ایرانی در سفره های ایرانی کمک کند؟

سازمان غذا ودارو در راستای اهداف متعالی خویش ، علاوه بر رسالت سخت افزاری ،برنامه های نرم افزاری بسیاری جهت ارائه  دارد که از جمله آن ،استفاده از پتانسیل های بالقوه مدیوم های فرهنگ سازی چون سینما ،تلوزیون ،رادیو و ... است که در اینده نزدیک بدانها جامه عمل خواهد پوشاند.

تاریخ درج1392:10:18
کلمات کلیدیسينما
بازدید931
گروهاخبار عمومي